GazeteBilim
Destek Ol
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Astronomi Dersleri
    • Davranış Nörolojisi Dersleri
    • Eğitimciler İçin Yapay Zekâ Okur-Yazarlığı Dersleri
    • Epigenetik Dersleri
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Hegel Dersleri
    • Kapitalizmin Tarihsel Gelişimi ve İktisadi Düşünce Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörohukuk
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Öğrenilmiş Çaresizlik
    • Teizm, Deizm, Agnostisizm ve Ateizm Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
    • Zihin Dersleri
  • Biz Kimiz
  • İletişim
Okuyorsun: İnsanın özü özgürlüktür!
Paylaş
Aa
GazeteBilimGazeteBilim
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Astronomi Dersleri
    • Davranış Nörolojisi Dersleri
    • Eğitimciler İçin Yapay Zekâ Okur-Yazarlığı Dersleri
    • Epigenetik Dersleri
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Hegel Dersleri
    • Kapitalizmin Tarihsel Gelişimi ve İktisadi Düşünce Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörohukuk
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Öğrenilmiş Çaresizlik
    • Teizm, Deizm, Agnostisizm ve Ateizm Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
    • Zihin Dersleri
  • Biz Kimiz
  • İletişim
  • Destek Ol
Bizi Takip Edin
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
Copyright © 2023 Gazete Bilim - Bütün Hakları Saklıdır
GazeteBilim > Blog > Düşünce > İnsanın özü özgürlüktür!
DüşünceFelsefe

İnsanın özü özgürlüktür!

Yazar: Doğan Göçmen Yayın Tarihi: 2 Şubat 2025 5 Dakikalık Okuma
Paylaş

İnsanın özü özgürlüktür. Spinoza, kendini ifade etmek insan için bir gereksinimdir, der. Ve Shakespeare’e atfedilen “düşünme özgürdür” (free souls) Renaissance söylemine götüren belki tam da bu gözlemdir. Renaissance, insanın doğaya ve doğada kendine dönüşüdür. Özgürlük doğada, yani ontolojik olarak temellendirilmiştir. Doğanın veya diğer bir deyişle dünyanın anlamı özgürlüktür. İnsan evrenseldir ve özgürdür.

Prof. Dr. Doğan Göçmen

Dokuz Eylül Üniversitesi, Felsefe Bölümü

O limed soul, that, struggling to be free
Shakespeare

İnsanın özü özgürlüktür. Spinoza, kendini ifade etmek insan için bir gereksinimdir, der. Ve Shakespeare’e atfedilen “düşünme özgürdür” (free souls) Renaissance söylemine götüren belki tam da bu gözlemdir. Renaissance, insanın doğaya ve doğada kendine dönüşüdür. Özgürlük doğada, yani ontolojik olarak temellendirilmiştir. Doğanın veya diğer bir deyişle dünyanın anlamı özgürlüktür. İnsan evrenseldir ve özgürdür.

Doğanın veya diğer bir deyişle dünyanın anlamı özgürlüktür. İnsan evrenseldir ve özgürdür.

Galileo Galilei, “eylemsizlik yasası”nı bilimsel kanıtlarla temellendirmekle dünyanın hep hareket halinde olduğunu, doğada her şeyin sürekli değiştiğini ve dönüştüğünü bilimsel olarak temellendirmiştir. Doğanın değişim demek olduğunu basit gözlemden dolayı ileri sürmek hiç de zor değildir elbette. Bu nedenle Aristoteles doğada hareket olmadığını ileri sürenlerin iddiasını tartışmaya değecek kadar bile ciddiye almaz. Fakat Galileo Galilei, Aristoteles’in gözleme dayalı doğa kavrayışının bilimsel kanıtını getirmiştir. Thomas Hobbes, Galileo’nun temellendirdiği bu eylemsizlik yasasını tarih, toplum ve siyaset felsefesine uyarlamıştır. Varlığın anlamı, kendi hareket kaynağını kendisinde barındırıyor olmasından dolayı özgürlüktür. Bu nedenle varlıkta vücuda gelen her şey ilkesel olarak özgürdür. Kendi varlığının anlamı özgürlük olan, özgür varlıklar var etmekten başka bir şey yapamaz.

İnsanın özgürlüğü, der Hobbes, ne kadar sınırlanırsa sınırlansın, hiçbir zaman tam olarak elinden alınamaz. Fakat özgürlük kendiliğinden elde edilemez. İnsanın özgürlüğü, iradi bir özgürlük olduğu için, özgürlüğün en gelişkin formudur ve her yönüyle bizzat insan tarafından tesis edilmesi gerekir. İnsanın özgürlüğü ancak yine insanının kendisinin eseri olabilir. Karl Marx’ın yaptığı veya daha doğrusu tekrarladığı Stoacı bir belirleme vardır. Buna göre özgürlük bölünemez. Özgürlük her durumda tamdır ve doruk noktasını eylemde özgürlük talebinde bulur. Bu aslında klasik liberalizmin kurucularından olan John Locke’un insanlığa büyük katkısıdır. Locke’a göre, insan bütündür ve özgürlüğü de, mealen, ifade özgürlüğü, düşünme özgürlüğü, vicdan özgürlüğü, inanç özgürlüğü gibi fakültelere, yani yetilere bölünemez. İnsan insan olarak ya tam özgürdür ya da değildir. Düşünüp, düşünceye göre eyleyememek, tam anlamıyla özgür olmama durumudur, çünkü düşünceyi pratik sonuçlarından koparmakla basit bir oyuna indirger. Kant’ın tabiri ile insanın insan olarak özgürlüğü tam ifadesini eylem özgürlüğünde bulur.

Düşünüp, düşünceye göre eyleyememek, tam anlamıyla özgür olmama durumudur, çünkü düşünceyi pratik sonuçlarından koparmakla basit bir oyuna indirger. Kant’ın tabiri ile insanın insan olarak özgürlüğü tam ifadesini eylem özgürlüğünde bulur.

Modern çağı aydınlanmış bir çağ olarak kavramayan Kant, aydınlanmanın insana eyleme kapasitesi kazandırması gerektiğini söyler. Aydınlanmamış çağda özgürlüğün sürekli gelişerek gerçekleşmesi için eleştiri özgürlüğünü şart koşar. Eleştiri özgürlüğü aklın kamusal kullanımın şart koşar. İnsan, mesleki veya toplumsal görevleri bakımından yerine getirmek zorunda olduğu yükümlülükleri kamusal kişilik olarak eleştirebilme özgürlüğüne sahip olmalıdır. Bu, toplumsal yaşamın ilerlemeci, uyumlu ve anlamlı bir şekilde düzenlenebilmesinin koşuludur.

Örneğin kamuoyunda “teğmenlerin ihracı” olarak tartışılan güncel konuda Kant, teğmenlerin disipline tabi olan mesleki ve toplumsal görevlerinin icrası dışında ayrıca bir kutlama yapmış olmaları onları hiçbir şekilde suçlu kılmaz; hatta eğer teğmenler “Mustafa Kemal’in askerleriyiz” sloganı ile resmi kutlamaya yönelik bir eleştiriyi ifade ediyorlarsa, bu dahi onları suçlu saymaya neden olamaz, çünkü mesleki ve toplumsal görevlerini tam olarak icra etmişlerdir, der.

Herhangi bir askeri sırrı açık etmeden geleneksel olarak yapılan bir kutlamayı ayrıca bir kutlama ile tekrarlamışlarıdır. Kant’a göre, aklın kamusal kullanımının bir gereği olarak bu onların asker olarak aslında bir görevidir. İçeriği tahakküm değil, özgürlük olan bir iktidarın bunda herhangi bir suç unsuru görmesi mümkün değildir. Kant’ın sıklıkla yanlış anlaşılan Büyük Friedrich örneği bu konuyla ilgilidir.

İnsanın özünün özgürlük olarak tanımlanması, tüm felsefe tarihinde ortaya konan akıl emeğinin Hegel tarafından bir cümlede yapılan özetidir.

İnsanın özünün özgürlük olarak tanımlanması, tüm felsefe tarihinde ortaya konan akıl emeğinin Hegel tarafından bir cümlede yapılan özetidir. Neoliberal öğretiler klasik liberalizmin bu mirasına ihanet etmiştir ve özgürlük ilkesini aslında feodal bir kurum olan imtiyaz hakkına dönüştürmüştür. Marx, insanın özgürlüğü bölünemez derken, bu insanlık mirasını yerde bırakmaz, sahiplenir.

Etiketler: düşünce özgürlüğü, politik özgürlük
Doğan Göçmen 2 Şubat 2025
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp E-Posta Linki Kopyala Yazdır
Yazar: Doğan Göçmen
Takip Et
Prof. Dr., Hamburg Üniversitesi’nde felsefe ve sosyal bilimler okudu. Dünyanın önde gelen üniversitelerinden olan Edinburg Üniversitesi’nde mülkiyet ve siyaset ilişkisini inceleyen bir yüksek lisans ve ahlak ve iktisat ilişkisini inceleyen bir doktora tezi yazdı. Türkçe, İngilizce, Almanca ve Rusça akademik yazıları yayınlanmış olan Doğan Göçmen’in Adam Smith üzerine bir İngilizce kitabının yanında “Modern Felsefe, Adam Smith, Hegel ve Karl Marx” adlı bir Türkçe kitabı yayınlanmıştır. Yakında yeni bir Türkçe kitabı daha yayınlanacak olan Göçmen evli ve iki çocuk babasıdır. Doğan Göçmen, 2012 yılından beri Dokuz Eylül Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde felsefe dersleri vermektedir. Özellikle modern felsefe, pratik felsefe, Aristoteles, Adam Smith, Klasik Alman Felsefesi, Karl Marx, Husserl ve Wittgenstein çalışmaktadır.
Önceki Yazı Dinozorlardan hamam böceklerine!
Sonraki Yazı Ege Denizi’nde deprem fırtınası!

Popüler Yazılarımız

krematoryum fırını

Türkiye’de ölü yakma (kremasyon): Hukuken var, fiilen yok

BilimEtik
23 Kasım 2023
cehalet
Felsefe

“Cehalet mutluluktur” inancı üzerine

Eşitleştiren, özgürleştiren, mutlu kılan, bilgi midir yoksa cehalet mi? Mutlu kılan, cehalet mutluluktur sözünde ifade edildiği gibi, bilgisizlik ve cehalet…

12 Ağustos 2023
deontolojik etik
Felsefe

Deontolojik etik nedir?

Bir deontolog için hırsızlık her zaman kötü olabilir nitekim çalma eyleminin özünde bu eylemi (daima) kötü yapan bir şey vardır.

15 Ağustos 2024
kurt, köpek
Acaba Öyle midir?Zooloji

İddia: “Kurt evcilleşmeyen tek hayvandır!”

Tabii ki bu cümle baştan aşağı yanlıştır. Öncelikle kurt ilk ve en mükemmel evcilleşen hayvandır. İnsanın en yakın dostu köpek…

2 Şubat 2024

ÖNERİLEN YAZILAR

Ölümle yaşamın arasına sıkışmış bir beyin

İran'ın Kafka'sı Sadık Hidayet,her romanında olduğu gibi Kör Baykuş'ta da tek mutluluk saydığı ölümü ve ona olan özlemini sayfalarca anlatmıştır.

İnsanlığın İncileriOkuyorumPsikiyatriPsikoloji
2 Ağustos 2025

Karl Marx, ulusların özgür halklar olarak kuruluşu ve insanlığın kurtuluşu

Modern dünyada insanlık ulusları ortaya çıkarmış; bu, insanlığın nihai kurtuluşu yolunda zorunlu bir adımdır; fakat egemen devletler olarak örgütlenmiş uluslar…

Felsefe
19 Temmuz 2025

Açlıkla büyüyen estetik

Dayatılan toplumsal güzellik normları sağlıklı bir kadın bedenini değil; metalaştırılmış, hem ruhsal hem fiziksel olarak tüketilmiş bir kadın bedenini vurguluyor.

FelsefePsikiyatriPsikoloji
2 Temmuz 2025

Teolojik tarihten modern zamanların tarihine: İnsan özgürlüğü ve kurtuluşu

Özgürleşmek, tarihi anlamak ve inşa etmek için ilk koşulsa, bu önce özgürleşmenin şartlarını ve tanımını yapmayı gerektirecektir.

Felsefe
2 Temmuz 2025
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
  • Gizlilik Politikası
  • Kullanım İzinleri
  • İletişim
  • Reklam İçin İletişim

Takip Edin: 

GazeteBilim

E-Posta: gazetebilim@gmail.com

Copyright © 2023 GazeteBilim | Tasarım: ClickBrisk

  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?