GazeteBilim
Destek Ol
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
  • Biz Kimiz
  • İletişim
Okuyorsun: Kimin bu döner?
Paylaş
Aa
GazeteBilimGazeteBilim
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
  • Biz Kimiz
  • İletişim
  • Destek Ol
Bizi Takip Edin
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
Copyright © 2023 Gazete Bilim - Bütün Hakları Saklıdır
GazeteBilim > Blog > Gastronomi > Kimin bu döner?
Gastronomi

Kimin bu döner?

Yazar: Servet Kazım Güney Yayın Tarihi: 12 Ağustos 2024 7 Dakikalık Okuma
Paylaş
döner fotoğrafı
James Robertson tarafından 1855 yılında çekilen ilk Türk döner fotoğrafı. (Döner Üreticiler Derneği, 2011, Kasım 28)

Yazılı ve bilimsel kaynaklara dayanarak yapılan bir araştırma dönerin Türk kültürüne ait olduğunu açık şekilde ortaya koymaktadır. Sahip çıkmadığımız her değerimiz ellerimizden kayıp gitmekte ve Türkiye ekonomik olarak büyük zarar görmektedir.

Döner (döner kebap olarak da adlandırılmaktadır), Türkiye’de coğrafi işarete sahip bir yemektir. Geleneksel olarak kuzu etinden hazırlanır ve meşe ateşinde çevrilerek pişirilir (Türk Patent ve Marka Kurumu, 2017).  Döner ile ilgili ilk görsel kayıt 1616-1620 yıllarına ait bir Osmanlı minyatürüdür. Ayrıca 1666 yılında Evliya Çelebi Seyahatnamesinde de dönerden bahsedilmektedir (Işın, 2018). Günümüzde döner, orijinalinden uzak bir şekilde hazırlanmasına rağmen Avrupa ve Orta Doğu’da yaygın olarak tüketilmektedir.

Hac ibadeti için Kudüs’e giden Fransız Bertrandon de la Brocquiere, Anadolu üzerinden Fransa’ya dönmeye karar verir. Brocquiere, seyahatnamesinde 1433 yılında yolda karşılaştığı insanlarla yediği yemekleri canlı bir şekilde kaydeder. Toros Dağları’ndaki Türkmen göçebeler yufka ve yoğurtlu dürüm ikram eder. Afyonkarahisar’da cevizli ve pekmezli sucuğu (köme) ve Bursa yolunda bir grup Türk yolcunun ikram ettiği koyun kebabını anlatır. Bu koyun eti kebabının (cağ kebabı) dönerin kökeni olabileceği düşünülebilir, çünkü etin dışı kızarırken ve tam pişmeden dilimler halinde kesilip yenmektedir (Schefer, 2000: 31).

Osmanlı Devleti döneminin en önemli astronom ve mühendislerinden biri olan Taḳiyyeddīn (Takiyüddin bin Maruf-i), 953/1546 tarihli eṭ-Ṭuruḳ es-Seniyye fī el-Ālāt er Rūḥāniyye isimli kitabının 6. bölümünde döner şişi çevirmeye yarayan üç düzenek tarif etmektedir. Birincisi, buhar gücü kullanımıyla hareket ettirilmektedir. İkincisi, hareketi bir sıcak hava türbiniyle ayarlanan bir ağırlıkla çalıştırılmaktadır. Üçüncüsü, nispeten küçük bir gücü, çevirme koluyla hareket ettirilen dişli çarklar vasıtasıyla aktarma prensibine göre imal edilmiştir. Mekanizmaların replikalarına ait görseller Şekil 1, 2 ve 3’te verilmiştir (Sezgin, 2008: 37-41).

minyatür
Arkada döner yapıldığını gösteren bir minyatür. (Konak & Dilber, 2021)

Evliya Çelebi, Kırım’da Tatarlar tarafından pişirilen yatay döner kebabı ayrıntılı olarak anlatır:

“… O güzel gecelerde dahi elli kiloya yakın semiz bir koyun kurban edip etini kâğıt gibi kesip kalın bir demir kebap şişine koyup öyle dizerler ki bir zerresi bir yerden dökülür… Ondan sonra bir arabanın tekerleğini kırıp kebabın altında ağır ağır yanan bir ateş hazırlayıp bir nevi kebap pişirirler ki yumuşak ve lezzetlidir.” (Evliya Çelebi, VII, y. 128b).

Göçebe bir Tatar’ın bir Nogay’a misafirperverliğini göstermek için kebap pişirdiği, sevdiği kadını bozkırın ortasında bırakmak pahasına arabasının tekerleğini kırdığı söylenir. O zamandan beri bu uygulama Kırım mutfak kültüründe misafirperverliğin bir sembolü haline gelmiş ve araba tekerleği ile yemek pişirme geleneği ortaya çıkmıştır. Böyle bir geleneğin oluşması, bu kebap türünün oldukça eski bir geçmişe sahip olduğunu göstermektedir (Işın, 2020: 363). Dönerin dik pişirildiğinden bahseden ilk kişi 1852 yılında İstanbul’a gelen Fransız Théophile Gautier’dir (Gautier, 1853).

Şekil 1. Buhar gücü ile çalışan düzenek
Şekil 2. Sıcak hava ile çalışan düzenek
Şekil 3. Çevirme kollu düzenek

Bugün Almanya dönerin kendilerine ait olduğuna dair bir algıyı yaymak için kampanya başlattı ve hatta Almanya cumhurbaşkanı Türkiye’yi ziyaretinde Almanya’dan getirdiği “döneri” pişirterek servis etti. Bu ölçüsüz gastrodiplomasi girişimi, bizim de hatalarımız nedeniyle oluşmuştur. 1960 yılında göçmen olarak Almanya’ya giden Kadir Nurman, döneri Almanya’ya tanıtmıştır. Bugün Berlin’de 1.000, Almanya’da 40.000’den fazla kebap dükkânı bulunmakta, 200.000’den fazla çalışana iş imkânı sağlamakta ve Alman kebap endüstrisindeki 250 şirket AB pazarının yaklaşık yüzde 80’ini tedarik etmektedir. Her gün 400 ton civarında et işlenmekte ve sektörün yıllık cirosu 3,5 milyar Euro’yu aşmaktadır (Kögel, 2013; Khalil, 2022). Almanya’nın dönere bu kadar önem vermesinin ve sahiplenmeye çalışmasının altında yatan ana neden, ürünün ekonomiye ve istihdama önemli katkılarının olmasıdır.

Türkiye 24 Nisan 2024’te dönerin AB bünyesinde “Geleneksel Ürün Adı” tescil sürecini başlatmak için başvuru yapmıştır. İlan AB resmî gazetesinde yayımlanmış ve 3 aylık itiraz süreci başlamıştır. Bu başvuruda dönerin tarihçesine ve hazırlanma şekillerine detaylı bir şekilde yer verilmiştir (Şeker, 2024). Üç aylık sürecin sonunda Almanya bu başvuruya itiraz etmiştir. İtirazın AB tarafından kabul edilmesi durumunda Brüksel, Almanya ve Türkiye’den tarafları uzlaşı görüşmelerine davet edecek. Uzlaşı için heyetlere altı ay süre tanınması bekleniyor (Deutsche Welle, 2024).

Yazılı ve bilimsel kaynaklara dayanarak yapılan bir araştırma dönerin Türk kültürüne ait olduğunu açık şekilde ortaya koymaktadır. Sahip çıkmadığımız her değerimiz ellerimizden kayıp gitmekte ve Türkiye ekonomik olarak büyük zarar görmektedir.

Sonuç olarak, herhangi bir ürünün Türk mutfağına ait olduğunu ya da Türk mutfağı üzerinden dünyaya yayıldığını belgeleyerek açıklamak ve sahip çıkmak aşırı milliyetçilik olarak değerlendirilemez. Birçok ülke gittikleri yerlerden getirdikleri ürünleri hiçbir bilimsel temele ya da kaynağa dayanmayan söylemlerle kendilerine aitmiş gibi pazarlamaktadır. Böyle bir ortamda Türk mutfağını oluşturan değerlere sahip çıkmak bir zorunluluk değilse bile en azından değerli bir görevdir.

Bu yazı Servet K Güney’in “Foods spreading from Turkish cuisine to the World” isimli makalesinden üretilmiştir.

Makale bilgileri:

Güney, S. (2023). Foods spreading from Turkish cuisine to the world. Journal of Multidisciplinary Academic Tourism, 8(2), 159-169. https://doi.org/10.31822/jomat.2023-8-2-159

Kaynakça

Deutsche Welle (2024, Temmuz 25). Dönere AB tesciline Almanya’dan itiraz. Erişim adresi: https://www.dw.com/tr/

Döner Üreticiler Derneği (2011, November 28). Bilinen ilk döner fotoğrafı. https://www.dubider.org.tr/bilinen-ilk-doner-fotografi/

Evliyâ Çelebi (2013). Evliya Çelebi seyahatnamesi. VII, y. 128b. R. Dankoff, S.A.Kahraman, Y. Dağlı (Eds.). İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayınları.

Gautier, T. (1853). Constantinople, par Théophile Gautier. Paris: Michel Lévy Frères.

Işın, P. M. (2018). Döner kebabın geçmişi. Osmanlı’da mimari, sanat ve yemek kültürü. M. Bedizel, Z.Aydın ve R. Aydın (Eds.). İstanbul: Mahya Yayıncılık

Işın, P. M. (2020). Avcılıktan gurmeliğe yemeğin kültürel gelişimi (3. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları,

Khalil, S. (2023, Şubat 25). Germany’s favourite fast food. Erişim adresi: https://www.bbc.com/

Konak, R., & Dilber, M. (2021). New York public library-Spencer coll. Turk MS.1’de saklanan tercüme-i şehname adlı eserin Osmanlı kitap sanatları açısından incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14 (1), 184-207.

Kögel, A. (2013, Ekim 26). Türkisches Fastfood: Döner-Erfinder Kadir Nurman ist tot (Türk fast food’u: Kebabın mucidi Kadir Nurman hayatını kaybetti ) Erişim adresi: https://www.tagesspiegel.de/

Schefer, Ch. (Ed.) (2000). Bertrandon De La Broauiere’in denizaşırı seyahati. M. S. Eren (Translation). İstanbul: Eren Yayıncılık.

Sezgin, F. (2008). İslam’da Bilim ve Teknik Cilt V. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi Kültür A.Ş. Yayınları

Şeker, A. U. (2024, Nisan 24). AB, Türk dönerini tescile hazırlanıyor. Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/

Türk Patent ve Marka Kurumu (2017). Ankara döneri mahreç işareti. Türk Patent Kurumu. Accessed December 29, 2022 https://ci.turkpatent.gov.tr/Files/GeographicalSigns/54df0027-306f-4799-9ebf-4f6d661e922e.pdf

Etiketler: alman döneri, döner, evliye çelebi, türk döneri, türkiye
Servet Kazım Güney 12 Ağustos 2024
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp E-Posta Linki Kopyala Yazdır
Yazar: Servet Kazım Güney
Servet Kazım Güney 1976 yılında Ankara'da doğdu. 2005 yılında Atılım Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümünden mezun oldu. Yemek konusunda radyo ve televizyon programları yaptı. “Yemeğin Sırrı". “Tük Mutfağını Anlamak” adlı yayımlanmış iki kitabı bulunmaktadır. “Temel Pastacılık” ve “Türkiye’nin Mutluluk Dolu Çörekleri” kitaplarına da ortak yazar olarak katkı yapmıştır. Sektörde geçirdiği yıllar sonrasında bilimsel çalışmalarını ilerletmek ve Türk mutfağı konusunda daha derin çalışmalar yapabilmek amacıyla hem sektörde çalışmaya devam etmiş hem de Başkent Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümünde yarı zamanlı öğretim görevlisi olarak görev yapmaya başlamıştır. 2021 yılı itibarıyla tamamen akademik yaşamı seçmiş ve tam zamanlı öğretim görevlisi olarak akademiye katkı sunmaya çalışmaktadır.
Önceki Yazı komik sperm Sperm orduları ve erkekler arasında evrimsel bir yarış
Sonraki Yazı self Öngörüde bulunmanın nörolojik temelleri: Öz yansıtma

Popüler Yazılarımız

krematoryum fırını

Türkiye’de ölü yakma (kremasyon): Hukuken var, fiilen yok

BilimEtik
23 Kasım 2023
cehalet
Felsefe

“Cehalet mutluluktur” inancı üzerine

Eşitleştiren, özgürleştiren, mutlu kılan, bilgi midir yoksa cehalet mi? Mutlu kılan, cehalet mutluluktur sözünde ifade edildiği gibi, bilgisizlik ve cehalet…

12 Ağustos 2023
deontolojik etik
Felsefe

Deontolojik etik nedir?

Bir deontolog için hırsızlık her zaman kötü olabilir nitekim çalma eyleminin özünde bu eylemi (daima) kötü yapan bir şey vardır.

15 Ağustos 2024
kurt, köpek
Acaba Öyle midir?Zooloji

İddia: “Kurt evcilleşmeyen tek hayvandır!”

Tabii ki bu cümle baştan aşağı yanlıştır. Öncelikle kurt ilk ve en mükemmel evcilleşen hayvandır. İnsanın en yakın dostu köpek…

2 Şubat 2024

ÖNERİLEN YAZILAR

Osmanlıca yemek kitaplarında içki yapımı

Dindarlığı ile övünülen padişahın ve şeriatla yönetildiği iddia edilen ülkenin matbaasında 1883’te basılan ve 4 baskı yapan “Ev Kadını”nın içinde…

Gastronomi
19 Şubat 2025

Türkiye’de bilim ve teknoloji politikaları (Yüksek lisans ve doktora tezleri bağlamında bir değerlendirme)

Türkiye’de bilim ve teknoloji politikasına yönelik çalışmalar 1960’lı yılların başlarına kadar geri gitmektedir.

Bilim Tarihi
29 Ocak 2025

Tadın duyusal yanılsaması

Algılarımız kandırılabilir ve daha iyi sağlık sonuçları için kullanılabilir.

Gastronomi
14 Ocak 2025

Kazandibi sorunsalı

Kazandibi tatlısı kesinlikle Türk mutfağına aittir. Başka bir kültürden alınmamış veya devşirilmemiştir.

Gastronomi
19 Aralık 2024
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
  • Gizlilik Politikası
  • Kullanım İzinleri
  • İletişim
  • Reklam İçin İletişim

Takip Edin: 

GazeteBilim

E-Posta: gazetebilim@gmail.com

Copyright © 2023 GazeteBilim | Tasarım: ClickBrisk

  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?