Cumhuriyet Dönemi eğitim tarihine ilişkin yüksek lisans ve doktora tezlerin sayısının beklenenden çok daha fazla olduğu gözlenmektedir ki muhtemelen bunun en önemli sebebi, bazı eğitim fakültelerinde Eğitim Bilimleri Bölümleri içinde yer alan eğitimin felsefî, sosyal ve tarihî temelleri anabilim dallarına bağlı olarak lisans üstü araştırmaların yaptırılmış olmasıdır. Bu durum, alanın Türkiye’de kurumsallaştığının bir kanıtı olarak değerlendirilebilir.
Remzi Demir
Ankara Üniversitesi-Felsefe Bölümü, Bilim Tarihi Anabilim Dalı
Malum olduğu üzere, Bilim Tarihi ile eğitim tarihi arasında yakın bir ilişki vardır; çünkü Bilim Tarihi, eğitim kurumları, yöntemleri ve uygulamaları gibi konuları araştıran eğitim tarihinden büyük ölçüde istifade eder; bu nedenle Cumhuriyet Dönemi bilim hayatını araştıran bilginlerin, o döneme ilişkin eğitim tarihi neşriyatına da başvurmaları gerekir.
Bu neşriyat arasında genel ve özel eğitim tarihine ilişkin yüksek lisans ve doktora tezleri de önemli bir yer tutar. İşte bu makalenin maksadı, 1982-2024 yılları arasında yapılan ve YÖK Başkanlığı Ulusal Tez Merkezi’nde bulunan yüksek lisans ve doktora tezlerini iki başlık altında listelemek suretiyle bu önemli kaynak hakkında bir bilinç yaratmaktır.
Yüksek lisans
Mehmet Şeren, “Türkiye’de köye öğretmen yetiştirme deneyimi köy enstitüleri sistemi”, 1982.
Hüsniye Eralp, “Kuruluşundan bilimsel özerkliğe kavuşuncaya kadar Darülfünun”, 1987.
Hasan Yılmaz, “Heyet-i ilmiyeler (1923,1924,1926)”, 1988.
Mustafa Çandır, “Cumhuriyet dönemi özel yüksekokullar”, 1988.
Bilal Doğan, “Osmanlıların son döneminde yabancı okulların genel durumu ile Rum ve Ermeni okullarında eğitim ve öğretim (İstanbul 1908-1924)”, 1989.
Hamit Er, “İstanbul Darülfünunu İlahiyat Fakültesi mecmuası, yazar ve hocaları”, 1992.
İsmail Güven, “Türkiye’de iktisat ve ticaret öğretiminin gelişimi (Tanzimat’tan günümüze 1839-1991), 1992.Adem İnce, “Darüşşafaka (bir eğitim kurumu monografisi)”, 1992.
Banu Aşkın, “Maarif Vekaleti’nin kuruluşu ve çalışmaları (1920-1940)”, 1993.Mehmet Başaran, “Türk eğitim tarihi içinde liselerde felsefe eğitimi”, 1995.
Bülent Erantepli, “1933 üniversite reformu ve Türk üniversitelerinin gelişim sürecindeki yeri”, 1996.
Ahmet Vefa Güler, “Cumhuriyet Dönemi bazı süreli yayınlara yansıyan öğretmen sorunları (1929-1961)”, 1999.
Mehmet Emin Yenitepe, “Türk eğitim sistemi içerisinde yer alan yabancı okulların tarihsel gelişim süreci ile amaç, yapı ve yönetim süreçlerinin incelenmesi (İstanbul’daki Amerikan okulları örneği)”, 1999.
Yusuf Çetin, “XX. yüzyıl başlarında Gaziantep’te eğitim”, 1999.
M. Sadi Torun, “Kara Harp Okulu’nun eğitim tarihimizdeki yeri”, 2000.
Esma Çelik, “Tevhid-i Tedrisat Kanunu’na kadar Türkiye’de medreseler (1920-1924)”, 2000.
Birsen Gündüz, “Hıfzırrahman Raşit Öymen’in hayatı ve kişiliği”, 2000.
Turan Çakır, “Cumhuriyetin yetmiş beşinci yılında Türk mili eğitiminde ilköğretim”, 2000.
Mustafa Gündüz, “Türk basınında sekiz yıllık zorunlu eğitim (15 Şubat-15 Eylül 1997 tarihleri arası)”, 2001.
İlkfer Erdem, “Bir öğretmen yetiştirme modeli olarak köy enstitüleri ve Beşikdüzü örneği”, 2001.
Salih Altuntaş, “Kazım Nami Duru hayatı ve eğitim görüşleri”, 2002.
Özgür Dikbaş, “İlk 25 yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Bölümü’nün tarihçesi, gelişimi ve müzik eğitimindeki yeri”, 2002.
Zeynep Kalyoncuoğlu, “Cumhuriyet Dönemi eğitiminde Hasan Ali Yücel ve Köy Enstitüleri”, 2002.
Mustafa Turan Aközlü, “Maltepe Askeri Lisesi tarihi”, 2002.
Niyazi Ersöz, “Türkiye’de tek partili dönemde (1938-1946) hükümetlerin eğitim politikası”, 2002.
Yusuf Keskin, “Türkiye’de II. Meşrutiyetten günümüze kadar uygulanmış olan sosyal bilgiler öğretim programlarının analizi ve karşılaştırılması”, 2002.
Mustafa Arslantaş, “Cumhuriyet’in ilk yıllarında Türk eğitim politikası”, 2003.
Hasan Topal, “Erol Güngör’ün eğitim görüşleri”, 2003.
Hayriye Argün, “Planlı kalkınma döneminde (1963-2002) mesleki teknik eğitim (gelişmeler, uygulamalar, sorunlar)”, 2003.
Yüksel Yeşim Uysal, “Orta Doğu Teknik Üniversitesi mimarlık bölümü eğitim sistemi üzerine bir çalışma, 1956-1980”, 2003.
Ufuk Ataş, “Millet Mektepleri (1928-1935)”, 2003.
Erkan Polat, “İvriz öğretmen okulları”, 2004.
İsmail Erşahin, “Tüccarzade İbrahim Hilmi Çığıraçan hayatı ve eğitim görüşleri”, 2004.
Abdurrahman Demirci, “Yeni Adam gazetesinde eğitim anlayışı (1934-1960 yılları arası)”, 2004.
Doğan Baykan, “Niğde öğretmen okulları”, 2004.
Sezen Kılıç, “Türkiye’deki Alman okulları”, 2004.Hüseyin Ali Şahin, “Düziçi öğretmen okulları”, 2004.
Alparslan Bulduk, “Polis Akademisi tarihi”, 2004.
Fatma Çil, “Satı Bey’in hayatı, eserleri ve Türk eğitimine katkıları”, 2004.
Şaban Ulusoy, “Robert Koleji ve yabancı okullara yönelik Atatürk döneminde yapılan düzenlemeler”, 2005.
Zeynep Sakarya, “Akşehir İlköğretmen Okulu ve Lisesi’nin eğitim tarihindeki yeri (1956-1979)”, 2005.
Ekrem Bahşi, “Eğitim ve siyaset alanındaki çalışmalarıyla Hıfzırrahman Raşit Öymen”, 2005.
Hayriye Muhammedi, “Vefa Lisesi’nin eğitim tarihimizdeki yeri ve önemi”, 2006.
Gülhan Hazır, “Akçadağ (Malatya) öğretmen okulları”, 2006.
Seyit Taşer, “Cumhuriyet döneminde üniversite eğitiminin yeniden düzenlenmesi-1933 üniversite reformu ve getirdikleri”, 2006.
Serhat Karadurmuş, “20. yüzyılın başında Kayseri’de eğitim”, 2006.Recep Yalçın, “İsmail Hakkı Tonguç’un Türk eğitim sistemi üzerine görüşleri”, 2006.
Ahmet Erhan Tanyeri, “Avrupa Birliği’nin eğitim politikası ve Erasmus programı”, 2006.
Nilgün Tuncel, “Eğitimci Hıfzırrahman Raşit Öymen ve Eğitim Hareketleri Dergisi’nin incelenmesi”, 2006.
Gamze Gülbahar, “Cumhuriyet dönemi (1920-1950) Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri”, 2006.
Yasemin Işık, “Hayat Mecmuası’nın eğitim açısından incelenmesi (1926-1930)”, 2007.
Sarah Carpenter Kılınç, “Milli eğitim şuraları ve siyasi intikaller: 1939-1960”, 2007.
Kasım Mehmet Teke, “Kuruluşundan Cumhuriyete Kuleli Askeri Lisesi (1845-1923)”, 2007.
Fatma Dinçer, “Kâzım Nami Duru hayatı, eserleri ve Türkçe öğretimine katkıları”, 2007.
Selam Tunay Kamer, “Kastamonu Eğitim Fakültesi tarihi”, 2008.
İsmail Sağırkaya, “Cumhuriyet Döneminde bir eğitim modeli olan Ankara Atatürk Lisesi”, 2008.
Zeynep Gönen Cengiz, “T.C Millî Eğitim Bakanlığına bağlı yatılı ve pansiyonlu ilköğretim okulların tarihsel gelişimi”, 2008.
A.Tolga Küçükahmet, “Mitat Enç’in hayatı ve eğitim anlayışı”, 2008.
Havvanur Keni Türker, “II. Meşrutiyet Devri eğitim hareketleri ve günümüze yansımaları”, 2008.
Nesrin Tekin, “Türkiye’de ortaöğretim kurumlarında Fransızcanın öğretimi: Tarihsel gelişim, modeller, uygulamalar”, 2008.
Hale Ogan İtmeç, “Profesyonel kimliğe ilişkin bir kariyer öyküsü: Eğitimci Refet Angın”, 2008.
Nilgül Aslaner, “Millî Eğitim Şuraları ve eğitim politikaları (1939-46)”, 2008.
Cemil Öztürk, “Tek parti döneminde eğitimde devlet ve ideolojinin rolü”, 2008.
Mehmet Dere, “Türkiye’de azınlık okulları(1945-2007)”, 2008.
Emre Özbey, “Aydın Lisesi”, 2009.
Ayça Turan, “Türkiye’de öğretmen yetiştirmede Akpınar Köy Enstitüsünün yeri ve önemi”, 2009.
Özlem Karabacak, “II. Dünya Savaşı yıllarında uygulanan eğitim ve kültür politikalarının taşradaki yansımaları: Aydın ili örneği”, 2009.
Tolga Gök, “Türk Eğitim Derneği tarihi”, 2009.
Aynur Erdoğan, “Türkiye’de yurtdışına öğrenci gönderme olgusunun sosyolojik çözümlemesi”, 2009.
Huriye Pınar Yördem, “Yatılı ilköğretim bölge okullarına ilişkin Cumhuriyet Dönemi eğitim politikaları (1923-2000)”, 2009.
Erhan Sürme, “Niğde Halkevi (1933-1951)”, 2009.
Rukiye Demirel, “Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve Atatürk Dönemi uygulamaları”, 2009.
Eyüp Özcan, “Basında din kültürü ve ahlak bilgisi tartışmaları (1980 sonrası)”, 2009.
Erdal Yaylıoğlu, “Konya ili Akşehir ilçesi Gazi Mustafa Kemal İlköğretim Okulu’nun Akşehir eğitim tarihi açısından öneminin ve okulun tarihi gelişiminin incelenmesi”, 2010.
Ekrem Kaçmaz, “Kütahya lisesi ve tarihi gelişimi”, 2010.
Nihal Yücer, “Cumhuriyet Dönemi’nde köye öğretmen yetiştiren kurumlar ve eğitim programlarının değerlendirilmesi”, 2010.
Gökçe Küçüktamer, “Türkiye’de yeni bir eğitim modeli olarak Köy Enstitüleri’ne geçiş ve Konya’daki uygulamaları”, 2010.
Tolga Tosun, “Tanzimat’tan günümüze Türkiye’de mesleki ve teknik eğitim politikaları”, 2010.
Recep Kanalga, “Kayseri’de yeni harflere geçiş, eğitim ve kültür (1928-1938)”, 2010.
Abdulkadir Yazıcı, “Türkiye’de azınlık, yabancı ve Türk özel okulları (1950-1960)”, 2010.
Volkan Soran, “Türk eğitim sisteminde Amerikan etkisi (1945-1960)”, 2010.
Zeynel Korkmaz, “Türkiye Cumhuriyeti’nin eğitim politikası ve Mersin ilindeki eğitim faaliyetleri (1923-1950)”, 2010.
Gökhan Temel, “1940-1946 döneminde Köy Enstitülerindeki eğitim-öğretim uygulamaları ve tarih eğitimi”, 2010.
Yavuz Arslan, “Yusuf Akçura’nın eğitim ve kültür görüşleri”, 2010.
Cemalettin Kömürcü, “Cumhuriyet Döneminde Samsun ilinde ilköğretim (ilkokul) kurumlarının tarihsel gelişimi (1923-1960)”, 2010.
Kurtuluş Ertuğrul, “TBMM’deki yansımalarına göre köy enstitüleri”, 2010.
Serhat Günay, “Türkiye’de ilköğretim eğitiminin evrimi ve yapılandırmacı eğitim”, 2010.
Yasemin Akkafa, “Köy Eğitmenleri Kanunu ve Türk milli eğitiminde uygulanması”, 2010.
Mehmet Akay, “Milli Eğitim Şuraları karar metinlerinin seçilmiş kavramlar açısından incelenmesi”, 2010.
Güneş Akhan, “Ergani Anadolu Öğretmen Lisesi’nin kurumsal biyografisi”, 2011.
Mehmet Akalın, “1990-1999 yılları arasında alınan Talim ve Terbiye Kurulu kararlarının değerlendirilmesi”, 2011.
Mazlum Akın, “Kız Teknik Eğitim-Öğretiminde bir örnek: Ankara Olgunlaşma Enstitüsü (1958-2002)”, 2011.Timur Demir, “Eğitim tarihimizde Heybeliada Bahriye Mektebi’nin yeri”, 2011.
Şener Yıldırım, “Orhan Oğuz’un Eskişehir yükseköğretim tarihine katkıları”, 2011.
Yeşim Yılmaz, “VI. Demirel Hükümeti, askeri ihtilal ve Özal Hükümetleri dönemlerinde öğretmen sorunlarının Türk basınına yansımalarının değerlendirilmesi (1979-1989)”, 2011.
Hüseyin Canerik, “Hüseyin Hüsnü Tekışık’ın yaşamı, eğitim yönetimi ve denetimine katkıları”, 2011.
İsmail Girgin, “20. yüzyıl başlarında Bursa’da eğitim öğretim faaliyetleri”, 2011.
Mürvet Mutlu Karakaya, “Cumhuriyet döneminde ticari denizcilik eğitiminin tarihsel gelişimi (1928-1981)”, 2011.
Nilüfer Pınar Ülker, “Türk Eğitim Sen’in tarihsel gelişim süreci ve Türk basınındaki yeri (1992-2009)”, 2011.
Ramazan Bolat, “Doğuşundan günümüze Milli eğitim kavramına yüklenen anlamlar (1908-2011)”, 2011.
Sanıyaman Seçil, “Türk Eğitim Vakfı”, 2011.
Banu Boğazlıyan, “Bir halk eğitim kurumu olarak Amasya Halkevi”, 2011.
Emrah Polat, “Türkiye’de eğitimin sekülerleşmesi: Köy Enstitüleri örneği”, 2011.
Eda Elif Yılmaz, “İş ve Düşünce dergisinde eğitim sorunları”, 2011.
Sedat Ekmekçi, “Cumhuriyet Dönemi eğitim sisteminde Ayşe Sıdıka Avar ve eğitim faaliyetleri”, 2012.
Özlem Göğer, “Cavit Binbaşıoğlu’nun Türk eğitim ve kültür hayatına hizmetleri”, 2012.
Derya Acar, “Yeni Mektep hareketinin Türk eğitim hayatı üzerindeki etkileri: 1909-1929”, 2012.
Selçuk Şimşek, “Türk eğitim sisteminin yapısal özellikleri bağlamında 1980 sonrası Türkiye’de eğitim-iktidar ilişkileri”, 2012.
Pelin Çelenk, “Müzik dersi ile ilgili alınan Talim ve Terbiye kurul kararları”, 2012.
Mehmet Taşkınoğlu, “Atatürk Dönemi Türk eğitim politikasının İzmir’deki yansımaları”, 2012.
Dilber Mercan, “Demokrat Parti Hükümetleri Döneminde (1950-1960) kız çocuklarının eğitimi”, 2012.
Buket Kayışlı, “Nurettin Topçu ve Hilmi Ziya Ülken’in eğitim düşünceleri ve eğitim felsefeleri üzerine karşılaştırmalı bir araştırma”, 2012.
Yurdal Demirel, “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Elazığ’da modern eğitim: 1839-1923”, 2012.
Münevver Eken Acar, “Hasan Ali Yücel’in Türk eğitim ve kültür hayatına katkılarının incelenmesi”, 2012.
Alev Duran, “Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e eğitim: 1876-1923”, 2012.
Hüseyin Aydın, “Cağaloğlu Anadolu Lisesi ve tarihi gelişimi”, 2012.
Kasım Altuntaş, “Eğitim tarihi bağlamında Türkiye’de Cumhuriyet sonrası din eğitimi ve öğretimi uygulamaları”, 2013.
Şenay Yılmazer, “Reşat Şemsettin Sirer’in hayatı ve Türk millî eğitimine katkıları”, 2013.
Ayşe Uyanık, “Basında din eğitimi tartışmaları (1945-1960)”, 2013.
Emel Karaismailoğlu, “Türk eğitim sisteminde yeni bir eğitim modeli olarak Köy Enstitüleri ve Savaştepe örneği: 1940-1954”, 2013.
İrfan Davut Çam, “II. Meşrutiyet Dönemi garpçılık fikrinin Cumhuriyet’in düşünsel temellerine ve eğitime etkileri”, 2013.
Derya Kayacan, “1960 Askeri Darbesinin üniversitelere müdahalesi ve 147’ler Tasfiyesi”, 2013.
Berrin Kübra Daloğlu, “Lise tarih dersi kitaplarında yer alan milli kimlik kavramının içerik analizi: 1939-1950”, 2013.
Selahattin Ergül, “1980 sonrası Türkiye’de özel sektör anlayışının gelişimi ve Türk Milli Eğitim sistemindeki yeri”, 2013.
Müge Keser, “1923-1970 yılları arasında Kars’ta eğitim”, 2013.
Fatma Ünal, “Hüseyin Kâzım Kadri ve Türkçe öğretimindeki yeri”, 2014.
Kamuran Karabalık, “Zonguldak’ta yükseköğretim (1924-1992)”, 2014.
Ahmet Feti Kavak, “1930-1960 yıllarında Elazığ’da eğitim faaliyetleri”, 2014.
Mustafa Said Sulubulut, “Eğitim alanında Türkiye’ye davet edilen yabancı uzmanlar (1923-1960)”, 2014.
Tuba Kaya, “Tevfik İleri ve Türk eğitim sistemindeki yeri”, 2014.
Ercan Arslan, “Seydişehir kazasında ilköğretim kurumları (1876-1930)”, 2014.
Evrim Solmaz Decker, “Eğitim enstitülerinin tarih eğitimindeki yeri”, 2014.
Dilek Başargan, “İstanbul’daki Ermeni liseleri: 1950-1980”, 2014.
Esra Yaprak, “Türkiye’nin kuruluş dönemindeki matematik eğitiminin Osmanlı’nın son dönemine ait ilkokul ders kitabı üzerinden incelenmesi”, 2015.
Nazlı Güzin Özdil, “Erken Cumhuriyet Dönemi’nde öğretmen kimliğinin inşaası”, 2015.
Özlem Cenan, “İsmet İnönü dönemi öğretmen yetiştirme politikaları (1938-1950)”, 2015.
Ayşe Demirkan, “Atatürk Döneminde matematik eğitimi”, 2015.
Zeynep Eker, “Talebe Defteri dergisinin eğitim bilimleri açısından incelenmesi”, 2015.
Mehtap Ekinci, “Avrupa Birliğinin eğitim politikaları ve Türkiye”, 2015.
Yeşim Bektaş, “Kastamonu ili cumhuriyet dönemi ortaöğretim kurumları (1923-1950)”, 2015.
Melek Yıldız Güneş, “Darülfünun’da ahlâk dersleri programlar-ders notları-hocalar”, 2015.
Hüseyin Cihan, “Kuruluşundan Cumhuriyetin ilk yıllarına geçen süreçte Jandarma okulları”, 2015.
Fikret Okal, “Resimli Mecmua; içeriği, değerlendirilmesi ve döneme bakış”, 2015.
Leyla Daştan, “İşgal döneminde (1918-1923) İstanbul’da eğitim faaliyetleri”, 2015.
Türkan Filiz Şentürk, “Türk Milli Eğitimine damgasını vuran bir eğitim lideri Hasan Âli Yücel”, 2015.
Ülkü Ulukaya, “Halkevlerinin halk eğitimindeki etkin rolü”, 2015.
Hatice Öztürk, “Mahmud Celaleddin Ökten ve muallim kimliği”, 2015.
Özen Duran İssi, “Çok partili hayata geçiş sürecinde Aydın’da eğitim (1946-1950)”, 2015.
Ali Eren Kahraman, “27 Mayıs 1960 Askeri Darbesinde ordu üniversite ilişkisi ve bunun eğitime yansımalarının değerlendirilmesi”, 2015.
Bayram Koyuncu, “Cumhuriyetten günümüze sosyal bilgiler programlarının incelenmesi”, 2015.Esma Taşcı, “Eskişehir halk evi”, 2015.
Refika Yavaşer, “Amerikan arşiv belgeleri ışığında İstanbul Robert Koleji”, 2015.
Ahmet Aydın, “Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun ilanının arifesinde medrese-mektep bağlamında din eğitimi tartışmaları (1920-1924)”, 2015.
Aybala Erdoğan Elçi, “Tanzimat’tan günümüze eğitimde alanında yapılan reformlar”, 2015.
Yakup Yuca, “Türkiye’de, geçmişten günümüze camilerin eğitim fonksiyonları”, 2015.
Remziye Yaman, “1923-1950 Cumhuriyet Dönemi Bergama’da eğitim”, 2016.
Veysi Fida, “Cumhuriyet Dönemi’nde Diyarbakır’da eğitim (1923-1950)”, 2016.
Özlem Özkoç, “Milliyetçi dergiler ışığında 1970-1990 yılları arasında tür eğitim sistem hakkındaki milli yaklaşımlar”, 2016.
Cemal Saç, “2002-2014 yılları arasında öğretmen yetiştirme ve atama politikalarının değerlendirilmesi”, 2016.Özkan Sevinç, “Atatürk döneminde Aydın’da eğitim (1928-1938)”, 2016.
Esma Uz, “Cumhuriyet Döneminde köylerin kültürel ve ekonomik dönüşümünü gerçekleştirme adımı olarak 1930’lu yıllarda ‘Köy Eğitmen Kursları’”, 2016.
Serhat Kumbalı, “Modern Türkiye’nin inşasında ahlak eğitimi: 1943 İkinci Maarif Şûrası”, 2016.
Mehmet Başaran, “Nafi Atuf Kansu’nun eğitim görüşleri ve günümüz eğitim sistemine yansımaları”, 2016.
Göksu Özden Öner, “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Konya’da eğitim yapıları (1839-1939)”, 2016.
Yavuz Sondoğan, “Nafi Atuf Kansu’nun Türk Eğitim Tarihindeki Yeri”, 2017.
Eyüp Cücük, “Türkiye’de ‘Eğitim tarihi’ alanında yapılmış doktora tezlerinin incelenmesi”, 2017.
Muhammed Mızrakçı, “Kuleli Askerî Lisesinin Türk eğitim tarihindeki yeri ve uygulanan eğitim programları (İlk yüzyıl 1845-1945)”, 2017.
Murat Andiç, Yaşamı boyunca Sabri Özcan San’ın eğitim, kültür ve siyasi faaliyetleri”, 2017.
Zeynep Azder, “Cumhuriyet Halk Partisi’ndeki ideolojik dönüşümün Türkiye’de din eğitimine yansıması (1945-1950)”, 2017.
Dursun Faruk Birinci, “İstanbul Muallimler Birliği mecmuasına göre Avrupa ve Amerika Mekteplerinde terbiye ve öğrenci yetiştirme usulleri (1922–1927)”, 2017.
Ezgi Kaplan, “Cumhuriyet Dönemi’nde kırsal kalkınma politikaları örnek bir model: Köy enstitüleri”, 2017.
Davut Atsız, “Türkiye’nin modernleşmesinde halkevleri ve Hakkâri halkevi örneği (1932-1951)”, 2017.
Celaleddin Erdoğan, “Adana Halkevi (1933-1951)”, 2017.
Gülseren Çetin Özben, “Türkiye’de eğitim müzeleri: Sorunlar ve çözüm önerileri”, 2017.
Hüseyin Kasım Koca, “Cumhuriyet Dönemi medrese eğitimi (Sivas Arifan Medresesi örneği)”, 2017.
Faruk Ünsal, “Türkiye Cumhuriyeti hükumetlerinin 1938-1960 arası izledikleri politikaların milli eğitime yansımaları”, 2017.
Yücel Bulut, “Demokrat Parti eğitim politikaları bağlamında imam hatip okulları (1950-1960)”, 2017.
Mehmet Öçal, “Sosyal siyaset kürsüsünden çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri bölümüne: Türkiye’deki çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri bölümlerinin tarihsel gelişimi ve yeniden yapılandırılması sorunu üzerine bir inceleme”, 2017.
Yakup Keskin, “Maarif Yıllıklarına göre Atatürk Döneminde Doğu Anadolu’da eğitim (1923-1938)”, 2017.
Cem Evrim Aslan, “Türkiye’de iletişim eğitiminin başlangıcı: Uluslararası etkiler açısından bir değerlendirme”, 2017.
Erkan Can, “Kuruluşundan günümüze Aksu Köy Enstitüsü”, 2017.
Efraim Ezgin Çelik, “Köy enstitülerinin kuruluşunun eğitim planlaması aşamaları açısından analizi”, 2017.
Kübra Çeber, “Osmanlı modernleşmesi sürecinde sanayi mektepleri bağlamında Ankara Sanayi Mektebi”, 2017.
Özten Biton, “Artvin eğitim tarihi (1923-2015)”, 2018.
Nihat Duru, “1938-1960 yılları arasında Türkiye’de din eğitim politikaları”, 2018.
Ömer Tanju Cihan, “Atatürk Devri maarif vekillerinin eğitimi millileştirme çalışmaları”, 2018.
Talip Kurşuncu, “Köy enstitüleri projesi ve bir örneklem olarak Pazarören Köy Enstitüsü”, 2018.
Halime Yeşil, “Türkiye’de köy enstitülerinin kapatılma süreci ve Demokrat Parti’nin eğitim anlayışı”, 2018.
Kadir Koç, “Osmanlı modernleşme döneminde ve cumhuriyetin ilk yıllarında Karaman’da eğitim öğretim (1839-1950)”, 2018.
Servet Arslan, “Milliyetçi cephe hükümetlerinin eğitim politikaları”, 2018.
Elif Durmuşoğlu, “Demokrat Parti Dönemi Giresun’da eğitim ve Tek Parti Dönemi ile karşılaştırılması”, 2018.
Nevin Hilal Ertürk, “Sonuçları bağlamında 27 Mayıs darbesi ve eğitime etkileri (1960-1961)”, 2018.
Ramazan Akbaş, “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Bursa’da eğitim hayatı (İlk ve ortaöğretim) (1876-1930)”, 2018.
Müzeyyen Hüküm, “19. yüzyıl sonu ve 20. yüzyıl başlarında Ankara vilayetinde eğitim”, 2018.
Neşe Tufan, “Milli Eğitim Bakanı Orhan Dengiz’in Türk eğitim tarihindeki yeri ve önemi”, 2019.
Ahmet Demirsoy, “Erol Güngör’ün eğitim tarihimizdeki yeri ve önemi”, 2019.
Gülefer Akın, “Rize eğitim tarihi (1923-1980)”, 2019.
Erdal İncebacak, “Türk eğitim tarihi açısından modernleşme sürecindeki Türk eğitim sistemine İzmir İktisat Kongresi kararlarının etkisi”, 2019.
Tülay Gökdemir, “Türk eğitim tarihi açısından Hasanoğlan Köy Enstitüsü”, 2019.
Suat Ortahisar, “İmam hatip okulları’nın Türk eğitim tarihindeki yeri”, 2019.
Okan Nurcan, “Türk eğitim tarihinde dershane ve temel lise olgusu: Eğitim paydaşlarının dershane ve temel lise hakkındaki görüşlerinin nitel değerlendirmesi (Ordu ili örneği)”, 2019.
Özlem Güldal, “Muhafazakâr ve sol aydınların köy enstitülerine bakışı (1940-1970)”, 2019.
Fatih Mehmet Gülmez, “2000 yılından sonra Türk milli eğitim sisteminde yaşanan değişimlerin incelenmesi”, 2019.
Turgay Çatal, “Geçmişten günümüze Türkiye’de yaşam boyu öğrenme”, 2019.
Gamze Nur Öksüz, “Denizli Mekteb-i idadisi (1892-1935)”, 2019.
Burcu Kurdaş, “Türk yazı devrimi ve kamuoyu”, 2019.
Güzin Balcı, “Türkiye’de eğitim sisteminin gelişimi ve eğitim harcamalarının ekonomik büyümeye etkisi: OECD ülkeleri ile karşılaştırılması”, 2019.
Hamit Çalışkan, “Meşrutiyetten Cumhuriyete geçiş döneminde kullanılan coğrafya ders kitaplarının incelenmesi”, 2019.
Ayşe Şahin, “Modernleşme döneminde Akşehir kazasında eğitim kurumları ve faaliyetleri üzerine bir araştırma (1876-1930)”, 2019.
Serkan Tuncer, “Hilmi Ziya Ülken ve Mümtaz Turhan’ın eğitimle ilgili görüşleri”, 2019.
Gülşah Okur, “Milli eğitim istatistikleri ışığında Atatürk Dönemi’nde Marmara Bölgesi’nin eğitim durumu (1923-38)”, 2019.
Büşra Çalışıcı, “2006-2018 yılları arasında Türkiye’de öğretmen yetiştirme politikalarına ilişkin bir değerlendirme”, 2019.
Aziz Can Altınok, “1970’li yıllarda görev yapan öğretmenlerin dilinden öğretmenlik mesleği: Sözlü tarih araştırması”, 2019.
Büşra Altıok, “Modernleşme döneminde Ayaş’ta eğitim kurumları ve faaliyetleri üzerine bir araştırma (1876-1930)”, 2019.
Zeki Bozdoğan, “1973-2018 yılları arası Türkiye’de ilköğretimde kaliteye yönelik düzenlemelerin incelenmesi”, 2019.
Pınar Necmiye Gülsoy Kerimoğlu, “Türkiye ve Güney Kore eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi”, 2019.
Mustafa Sinç, “Türkiye Cumhuriyeti Muallimler Birliği Umûmi Kongresi zabıtları 1341(1925) transkripsiyon ve değerlendirmesi”, 2019.
Duygu Burus, “Milli Mücadele’de darülfünun”, 2019.
Sadık Sili, “Siverek Halkevi (1936-1951)”, 2019.
Kerim Koray Berktaş, “Köy enstitüleri deneyiminin bellek (anılar-anlatılar- söylem)üzerinden incelenmesi enstitülerin birey, toplum ve çevre üzerindeki etkileri”, 2019.
Tunahan Özmen, “Devrek (Hamidiye Anadolu) lisesi ve tarihi gelişimi”, 2019.
Ebru Kubat, “Köy enstitülerinden mezun öğrencilerin enstitülerin eğitim programlarıyla ilgili görüşleri: Bursa örneği”, 2019.
Mustafa Adak, “1923-1933 yılları arasında ilkokullarda okutulan din dersi kitaplarında eğitim-siyaset ilişkisi (Cumhuriyet çocuğunun din dersleri 3-4-5 örneği)”, 2019.
Abbas Albayrak, “Felsefi akımların Atatürk Dönemi Türk eğitim sistemi üzerine yansımaları”, 2019.
Ertuğrul Gündoğdu, “Mahir İz’in hayatı, eserleri ve muallimliği”, 2019.
Cemile Merve Özlü, “Cumhuriyet Döneminde Torbalı’da eğitim ve kültür faaliyetleri”, 2019.
Feride Yılmaz, “Zonguldak’ın yerel tarihi ve öğretimi: Kömürün bulunmasından 1938’e”, 2019.
Ali İzzet Atar, “Uyanış Dergisi’ndeki yazıların eğitim ve dönemin güncel olayları açısından incelenmesi”, 2019.
Hatice Taşbaş, “Bozkır kazasında modern eğitim kurumları ve eğitim öğretim faaliyetleri (1876-1938)”, 2019.
Tayfun Köse, “Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminin tarihi gelişimi”, 2019.
Şule Ekuklu, “Türkiye’de eğitimin ekonomik boyutu”, 2019.
Halit Koşar, “Alanya’da modern eğitim kurumları (1876-1930)”, 2019.
Aykut Canlı, “Osmanlı’dan Cumhuriyete askeri ve sivil havacılık eğitimi (1911-1950)”, 2019.
Hasan Çolak, “Halkevlerinin eğitim faaliyetleri (1932-1951)”, 2019.
Tuba Çelebi, “Anavatan Partisi dönemi eğitim politikaları”, 2019.
İbrahim Taşkın, “Hasan Ali Yücel’in Milli Eğitim Bakanlığı döneminde ortaöğretimde gerçekleştirilen tarih eğitimi”, 2019.
Özlem Koyuncu, “Uluslararası örgütlerin ulusal kültür ve eğitimdeki yeri ve önemi: Türkiye UNESCO örneği”, 2019.
Derya Tosun, “Köy enstitülerinde sanatsal faaliyetler”, 2019.
Emel Çakarlı, “Atatürk döneminde çocuk eğitimi (1923-1938)”, 2019.
Murat Aşım, “Kalkınma planlarında halk eğitiminin tarihsel gelişimi”, 2019.
Kemal Telli, “Demokrat Parti döneminde Giresun’da eğitim (1950-1960)”, 2019.
Seçil Demir, “’Fikirler’ dergisinde yayınlanan çağdaş eğitim sistemleri üzerine görüşler ve düşünceler (1929-1936)”, 2019.
Hatice Yücel, “Tek Parti Dönemi Türkiye’de eğitim ve sosyal hayata yön veren kadınlar (1923-1950)”, 2019.
Turan Kılın, “İki darbe arası dönemde Türk eğitim tarihi (1960-1980)”, 2020.
Fevzi Özgür Altın, “Köy enstitülerinin kapatılmasında yazılı basının rolü: Gündem belirleme kuramı kapsamında Ulus ve Vatan gazetelerinin incelenmesi”, 2020.
Nurettin Çiçekçi, “Tanzimat ve meşrutiyet dönemlerinden günümüze Türkiye’de eğitim politikalarında değişim sorunsalı”, 2020.
Hasan Eren Çalışkan, “Türkiye’nin toplumsal hafızasını köy enstitüleri fotoğrafları üzerinden okumak: Hasanoğlan Köy Enstitüsü ve Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü örneği”, 2020.
Ali Akdeniz, “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e Kilis’te modern eğitim”, 2020.
Sevda Kazankaya, “Asker liseliler: Musiki Muallim Mektebi özelinde askerlik dersleri ve uygulaması”, 2020.
Tunahan Eren Arslan, “Hacettepe Türk halkbilimi tarihçesi”, 2020.
Harun Bastık, “Babalık gazetesinde eğitim alanındaki gelişmeler (1923-1952)”, 2020.
Oğuzhan Şahin, “Kuruluşundan günümüze kurum ve şahıslarıyla Sivas Cumhuriyet Üniversitesi”, 2020.
İlyas Kaya, “Geleneksel ile çağdaş arasında kalmış bir kurum: Darü’l-Fünûn”, 2020.
Ayşe Irmak Yüksel, “Türkiye’de ilköğretimin gelişmesinde yabancı uzman raporlarının etkisinin incelenmesi (1923-1960)”, 2021.
Nazlı Tunçer, “Köy enstitüleri modeli”, 2021.
Elif Doruk, “Eğitimin sosyal ve tarihi temelleri alanında yapılan lisansüstü tezler (2002-2019) üzerinde bir içerik analizi çalışması”, 2021.
Celil Atasever, “Kültürel bir değer olarak Türkiye’de oyuncağın tarihsel değişimi”, 2021.
Mehmet Girgin, “1933 üniversite reformu sonrası Türkiye’ye iltica eden Alman bilim insanlarının Türk eğitim sistemine katkıları”, 2021.
Esra Bülbül, “Çağdaş Eğitim Dergisi’nin eğitim sorunları açısından değerlendirilmesi (1976-1986)”, 2021.
Esra Hatun Sert, “Çağdaş Eğitim Dergisi’nin eğitim sorunları açısından değerlendirilmesi (1987-1999)”, 2021.
Özlem Mutlu, “Cumhuriyet Dönemi’nde öğretmen yetiştirme meselesi ve çözüm arayışları: İlk öğretmen okulları (1954-1974)”, 2021.
Salim Aslan, “Köy Enstitülerinde eğitim ve tarih öğretimi”, 2021.
Oğuzhan Durmaz, “Türkçülük ideolojisinin Cumhuriyet Dönemi eğitim anlayışına etkileri (1923-1945)”, 2021.
Ufuk Akın, “Nusret Köymen’in eğitim görüşü”, 2021.
Selime Turğut, “Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi’ndeki eğitimin sosyal, tarihi ve felsefî temelleri ile ilgili makalelerinin içerik analizi”, 2021.
Ahmet Ateş, “Türk eğitim sisteminde insan ve özgürlük problemi: Köy Enstitüleri ve İmam-hatip okulları örneği”, 2021.
Hakan Korkmaz, “12 Mart 1971 Muhtırası ile 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi öncesi yaşanan öğrenci olayları ve etkileri”, 2021.
Can Ozan Usta, “Doğuşu, gelişimi ve bitişi ekseninde köy enstitüleri ve verdiği eğitim”, 2021.
Ayşe Aydoğdu, “Manisa’da Cumhuriyet Dönemi eğitim yapıları (1923-1950)”, 2021.
Serkan Oğuz, “Türk eğitim sisteminde teknoloji kullanımı”, 2021.
Faik Polat, “Cumhuriyet Halk Partisi parti müfettişlik raporlarına göre Batı Anadolu Halkevleri”, 2021.
Mazlum Kesler, “Türk eğitim tarihinde Yeni Öğretmen dergisi (1953-1958)”, 2022.
Mustafa Arısoy, “Osmaniye eğitim tarihi (1923-1970)”, 2022.
Ahmet Demirsoy, “Kırşehir-Mucurlu bir eğitimci: Ord. Prof. Dr. İsmail Hakkı Baltacıoğlu”, 2022.
Münire Dalar, “Kuruluştan Cumhuriyet’e Darüşşafaka’da eğitim (1863-1923)”, 2022.
Neslihan Mert, “Osmanlı’dan günümüze Maarif Arşivi tasnifi ve arşivlerden yararlanma usulleri”, 2022.
Merve Gürcan Aktaş, “Hatıratlar bağlamında Türkiye’de din eğitimi tarihi (1923-1982)”, 2022.
Özgür Sandalya, “Osmanlı’nın son döneminde ve Erken Cumhuriyet döneminde eğitim politikaları bağlamında Talas Amerikan Koleji”, 2022.
Cennet Güler, “Millî Türk Talebe Birliği’nin eğitim faaliyetleri ve eğitime dair görüşleri (1933-1965)”, 2022.
Feyza Nur İlter, “1923-1954 yılları arasında Türkiye’de eğitim ve köy enstitüleri”, 2022.
Emircan Topkara, “Maarif Vekâleti Tebliğler Mecmuasına (1926-1928) göre maarif meseleleri”, 2022.
Ayça Baltacı, “Atatürk döneminde müze eğitimi: Halkevleri örneği (1932 – 1938)”, 2022.
Habibe Pekşen, “Sabri Cemil Yalkut’un Türk eğitim sisteminin modernleşmesindeki rolü”, 2022.
Elvan Çolak Bektaşoğlu, “Köy Enstitüleri’nin kapanış süreci ve bu süreçte Türkiye’de yaşanan tartışmalar”, 2022.
Arife Betül Bilal, “II. Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e İstanbul kız mektepleri”, 2022.
Ayşe Sinem Öztürk, “Didaktiğin antropolojik kuramı çerçevesinde Cumhuriyetin ilanından günümüze fen ders kitaplarındaki değişiminin analizi: Elektrik üniteleri örneği”, 2022.
Betül Toklucu, “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e tarih dersi eğitimi ve müfredatı karşılaştırmalı analizi (1908-1938)”, 2022.
İbrahim Tamar, “Sivas Dârülmuallimîn-i İbtidai Mektebi tarihsel gelişimi (1882-1924)”, 2022.
Fatma Okşan Çiçek, “Atatürk Dönemi’nde (1923-1938) kadın öğretmen yetiştirme”, 2022.
Ahmet Tuna, “Cumhuriyet dönemi ortaokul tarih ders kitaplarında (1931-1960) Osmanlı tarihinin yeri”, 2022.
Oğuzhan Göksel, “Modern Türkiye’de halkçılık düşüncesi ve Köy Enstitüleri”, 2022.
Ünal Demirtaş, “Cumhuriyetin ilk dönem kimya ders kitapları ile günümüz kimya ders kitaplarının karşılaştırılması”, 2023.
Yusuf Tak, “Türk modernleşme tarihi çerçevesinde Demokrat Parti dönemi (1950-1960) eğitim politikalarının ideolojik içeriği üzerine bir inceleme”, 2023.
Özgür Erdoğan, “Meslekî ve Teknik Öğretim dergisinin 1960-1965 dönemi içerik incelemesi”, 2023.
Eray Baş, “Köy enstitülerinde uygulanan öğretim programlarının incelenmesi”, 2023.
Kübra Ayan Baysal, “Cumhuriyet dönemi milli eğitim şuralarında din ve değer eğitimi (2010-2021)”, 2023.
Şerife Bektaş, “Atatürk dönemi öğretmen eğitimi ve öğretmenlerin nitelikleri”, 2023.
Fehmi Gür, “Demokrat Parti dönemi Üsküdar ilkokulları ve eğitim faaliyetleri”, 2023.
Haydar Varlı, “Muş halkevi ve faaliyetleri(1934-1951)”, 2023.
Şeyda Özkan, “Köy enstitüsü oluşundan kapanışına kadar Pamukpınar’ın hafızasından bize kalanlar”, 2023.
Hayrunnisa Aslan, “Cumhuriyet Gazetesi’ne göre eğitim ve kültür faaliyetlerinin kamuoyuna yansıması (1930-1935)”, 2023.
İlknur Barut, “Türk eğitim tarihinde mesleki ve teknik eğitimin yapılanması”, 2024.
Koray Gün, “Demokrat Parti döneminde Manisa kentinin eğitim durumu (1950-1960)”, 2024.
Kübra Kılıç, “Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet Dönemi Aksaray’da eğitim ve eğitim yapıları”, 2024.
Doktora
Yusuf Ekinci, “Ahiliğin ışığında Türkiye’de Cumhuriyet Dönemi meslek eğitimi”, 1987.
Haydar Durukan, “Cumhuriyet döneminde halk eğitimi ve yönetim”, 1987.
Cemil Öztürk, “Atatürk devrinde öğretmen yetiştirme politikası ve öğretmen yetiştiren kurumlar”, 1991.
Abdurrahman Siler, “Türk yüksek öğretiminde Darülfünun (1863-1933)”, 1992.
Ali Arslan, “Darülfünun’dan üniversiteye geçiş”, 1992.
Nuri Olur, “Türkiye eğitiminde çağdaşlaşma (1923-1950)”, 1994.
Mehmet Çetin Akın, “Konya Gazi Lisesi ve tarihi gelişimi”, 1995.
Hasibe Çetin, “Türkiye’de üniversite reformları”, 1997.
Yıldız Kurtuluş, “Türkiye’de sanat eğitimi tarihi (1950-1999), genel eğitimde ve öğretmen yetiştiren kurumlarda resim/ resim-iş bölümleri ve dersleri”, 2000.
Engin Baysen, “Fen eğitiminde yeni gelişmeler ve (1960-1985 dönemi) Türkiye’deki uygulamaları”, 2003.
Selçuk Uygun, “Türkiye’de öğretmenlik mesleğine ilişkin bir sözlü tarih araştırması (1937-1954)”, 2003.
Şaban Ortak, “Atatürk Dönemi eğitim politikalarında yabancı uzman raporlarının etkileri”, 2004.
Namık Kemal Şahbaz, “Tanzimat’tan Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar (1839-1928) Türkiye’de ilkokuma ve yazma öğretimi”, 2005.
Zuhal Özcengiz, “Kuruluş döneminde Türk operası (19. yüzyıl ortasından 1950’ye kadar)”, 2006.
Erol Ogur, “Ali Canip yöntem ve eğitim”, 2008.
Ayfer Uz, “Köy enstitülerinde verilen görsel sanatlar eğitiminin günümüz görsel sanatlar eğitimi açısından değerlendirilmesi”, 2008.
Hayrünisa Alp, “Tevhid-i Tedrisat’tan Harf İnkılabına ilköğretim (1924-1928)”, 2009.
Kazım Dalkıran, “Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti’nde askeri akademik eğitim”, 2010.
Safiye Kesgin, “Cumhuriyet Dönemi örgün eğitim kurumlarında ahlak eğitimi”, 2010.
Abdullah Akın, “Cumhuriyet dönemi din eğitimi (1920-1950)”, 2010.
Gülşah Eser, “Köy Enstitüleri’nde bir öncü: Özgün arşivi ışığında Göl Köy Enstitüsü”, 2011.
Nur Mala, “Cumhuriyetten günümüze ilköğretim programlarının faydacı ve ilerlemeci ekole uygunluğu bakımından değerlendirilmesi”, 2011.
Elif Aktaş, “12 Eylül 1980 Askeri Darbesi ve tarih öğretimine etkileri”, 2011.
Erol Kapluhan, “Türkiye Cumhuriyeti’nde Atatürk Dönemi eğitim politikaları (1923-1938) ve coğrafya eğitimi”, 2011.
Murat Bülbül, “Türk milli eğitim sisteminde hesap verebilirlik”, 2011.
Ahmet Sait Özkul, “Türk yükseköğretiminde işletme eğitimi: 1883-1954”, 2012.
Pınar Bilasa, “Türkiye’de ilköğretimin tarihsel gelişimi (1970-2010)”, 2012.
Vildan Özdemir, “Türkiye’de İngilizce öğretiminin ve İngilizce öğretmeni yetiştirmenin tarihi”, 2012.
Gülsüm Pehlivan Ağırakça, “Tanzimat’tan Cumhuriyet’e mekteplerde ahlâk eğitim ve öğretimi”, 2012.
Ahmet Hilmi Güven, “İmparatorluğun son yıllarından Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarına kadar Osmanlı Yahudilerinin eğitim faaliyetleri: Türk ve Fransız arşiv belgeleri ışığında Alyans İsrail Universel deneyimi (1860-1937)”, 2013.
Selman Tunay Kamer, “Türk eğitim sisteminde karma eğitime ilişkin fikirler, tartışmalar ve uygulamalar (1908 – 1950)”, 2013.
Hüseyin Evcim, “Cumhuriyet Dönemi yabancı dil öğretmeni yetiştiren kurumların programlarının karşılaştırılması”, 2013.
Mustafa Kılınç, “Türkiye’de mesleki teknik eğitimin tarihi gelişimi: 1908-1986”, 2013.
Hatice Tezer Asan, “Türk eğitiminde iktidar-eğitim ilişkileri ve insan yetiştirme politikalarının Michel Foucault’un panoptikon metaforuna göre incelenmesi: 1795-1946”, 2013.
Aynur Erdoğan, “Yurt dışı eğitim ve Türk modernleşmesi”, 2013.
Sultanberk Halmatov, “Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberliğin gelişim süreci”, 2014.
Cengiz Aslan, “Erken Cumhuriyet Döneminde eğitim bilimleri alanında yurt dışına öğrenci gönderilmesi olgusu: 1923-1940”, 2014.
Savaş Karagöz, “İkinci Meşrutiyetten Harf İnkılâbına kadar süreli yayınlarda yer alan eğitim görüşleri ve cumhuriyet eğitimine yansımaları (1908 -1928)”, 2014.
Fatma Hürrem Yıldız, “John Dewey’in eğitim görüşleri ve Türk eğitim sistemine etkileri”, 2014.
Ramazan Alabaş, “Cumhuriyet Dönemi çocuk dergilerinin eğitim ve tarih anlayışı açısından incelenmesi (1928-1950)”, 2014.
Erhan Kanpolat, “Harf Devrimi’nden köy enstitülerine Türkiye’de ilköğretim (1928-1940)”, 2015.
Ömer Obuz, “İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun düşünce dünyası”, 2015.
Günseli Gümüşel, “Ortaöğretimde askerliğe hazırlık derslerinden milli güvenlik derslerine uzanan sürecin eğitimsel bir analizi (1926- 2012)”, 2015.
Alkan Yılmaz, “Türk romanında yükseköğrenim gençliği (1872-1950)”, 2015.
Sena Coşğun, “Atatürk Dönemi Yurt Bilgisi ders kitaplarının eğitim felsefesi ve sosyolojisi açısından değerlendirilmesi”, 2015.
Arzu Boy, “Kars eğitim tarihi (Tanzimat’tan 2015’e)”, 2016.
Hasan Gürkan, “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e ilköğretimde tarih öğretiminin dönüşümü (1869-1950)”, 2016.
Ayşen İçke, “Atatürk Dönemi yurt dışı eğitimi (1923-1938)”, 2016.
Umut Birkan Özkan, “Cumhuriyet’in ilk 15 yılı (1923–1938) ile son 15 yılda (2000–2015) eğitimle ilgili sorunların karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi”, 2016.
Duygu Türkoğlu, “Türkiye’de eğitim sisteminin yönetsel yapısı ve eğitim yöneticisi yetiştirme sürecinin tarihsel gelişimi”, 2016.
Muzaffer Şimşek, “Afyonkarahisar ili ilköğretim okullarının 1930-1940 ve 2000-2010 yıllarına ait teftiş raporlarına göre eğitim öğretim sorunları ve çözüm önerileri”, 2016.
Engin Deniz Tanır, “Cumhuriyet’in kuruluş sürecinde Türkiye’de Fransız okulları (1919-1925)”, 2016.“Kayseri ilinin eğitim tarihi açısından incelenmesi (1923-1980)”, 2017.
Elif Evrim Şencan Gürtunca, “Robert Kolej’de öğrenim gören Türk öğrenciler üzerine prosopografik bir çalışma (1863-1971)”, 2017.
Bilal Güneş, “İngiliz hakimiyetinde Kıbrıs Türk (Müslüman) eğitimi (1914-1948)”, 2017.
Resul Babaoğlu, “Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Mekteb-i Mülkiye (1859-1960)”, 2017.
Birol Keskin, “12 Mart 1971 Askeri Muhtırası’nın Türk eğitim tarihindeki yeri ve günümüz eğitim sistemiyle karşılaştırılması”, 2018.
Şengül Büyükboyacı, “Süleyman Demirel Dönemi (1965-1971) eğitim politikaları ve uygulamalarının Türk basınındaki yansımaları”, 2018.
Senem Civgin, “Amerikan Board’ın eğitim faaliyetlerine bir örnek: Üsküdar Amerikan Kız Koleji’nin kuruluş süreci (1873-1945)”, 2019.
Abidin Çevik, “Türkiye’de din ve devlet ilişkilerinin kurumsallaşması bağlamında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin kuruluş süreci (1949-1960)”, 2019.
Halil İbrahim Çelik, “İkinci Meşrutiyet’ten Fulbright Komisyonu’na; Türk eğitim sisteminde batı etkisi”, 2019.
Oğuz Kalafat, “Cumhuriyetin eğitimde öncü kurumlarından biri: Türk eğitim derneği (1928-2013)”, 2019.
Ömer Faruk Kırmıt, “Lise tarih ders kitaplarında İslam tarihi konu anlatımı (1923-1960)”, 2020.
Mehmet Melik Kaya, “II. Meşrutiyetten Cumhuriyete (1908-1961) vatandaşlık dersi öğretim programlarının değişimi ve ders kitaplarına yansımaları”, 2020.
Erkan Dağlı, “Darülfünûn’dan üniversite sürecine; Türkiye’ye gelen mülteci Alman bilim insanları”, 2020.
Ahmet Kuşci, “Türk eğitim tarihi (1923-1950)”, 2021.
Hatice Ergin Kocatürk, “Türkiye’de yükseköğretim yönetimi: Tarihsel dönüşüm, sistem koordinasyonu ve kurumsal yönetişim”, 2021.
Ömer Ağır, “Türk Amerikan ilişkileri ve Türkiye’de eğitime Amerikan etkisi (1945-1965)”, 2021.
Lütfi Arslan, “Türk siyasetinde köy enstitüleri tartışmaları”, 2021.
Serkan Gıyas Çatalbaş, “İktidarın meşrulaştırılmasında eğitim politikaları (1920-2015)”, 2021.
Erdal Bilgiç, “Küresel eğitim reformunun bir parçası olarak Türkiye’de eğitimde yerelleşme”, 2021.
Hamide Kılıç, “Yurt Bilgisi ders kitaplarında çocuk kimliğinin temsili (1923-1950)”, 2021.
Ahmet Sezgin, “Millî Mücadele Döneminde Anadolu’da eğitim faaliyetleri”, 2022.
Nurullah Kırkpınar, “Türkiye’de zirai eğitim (1923-1963)”, 2022.
Veysel Hasar, “Atatürk Döneminde Ankara Halkevi ve faaliyetleri (1932-1938)”, 2022.
Derya Akın, “İkinci Dünya Savaşı döneminde milli eğitim politikaları çerçevesinde tarih eğitimi (Ortaöğretim birinci devre)”, 2022.
Gamze Canlı, “Türkiye’de eğitimin muhafazakâr dönüşümü (1980-2012): Politika süreçleri ve güç ittifakları”, 2023.
Özlem Özcan, “İTÜ Mimarlık Fakültesi’nin kuruluş yılları ve mimarlık eğitimi (1928-1954)”, 2023.
Serhat Kumbalı, “Cumhuriyet Türkiyesi değerler eğitiminde kapitalist ruh (1923-1950)”, 2023.
Onur Semiz, “Türkiye’de köy eğitimi (1923-1940)”, 2024.
“Sunulan doktora tezleri listesi, Türk eğitim sisteminin köklü bir geçmişe sahip olduğunu ve bu alanda kapsamlı araştırmaların yapıldığını göstermektedir.”
Sonuç
Cumhuriyet Dönemi eğitim tarihine ilişkin yüksek lisans ve doktora tezlerin sayısının beklenenden çok daha fazla olduğu gözlenmektedir ki muhtemelen bunun en önemli sebebi, bazı eğitim fakültelerinde Eğitim Bilimleri Bölümleri içinde yer alan eğitimin felsefî, sosyal ve tarihî temelleri anabilim dallarına bağlı olarak lisans üstü araştırmaların yaptırılmış olmasıdır. Bu durum, alanın Türkiye’de kurumsallaştığının bir kanıtı olarak değerlendirilebilir.
Sunulan doktora tezleri listesi, Türk eğitim sisteminin köklü bir geçmişe sahip olduğunu ve bu alanda kapsamlı araştırmaların yapıldığını göstermektedir. Bu tezlerin genel olarak aşağıdaki özellikleri dikkat çekmektedir:
Çeşitlilik: Tezler, eğitim sisteminin farklı yönlerini (köy enstitüleri, üniversiteler, özel okullar, öğretmen yetiştirme, ders programları vb.) ve farklı dönemleri (Tanzimat, Cumhuriyet’in ilk yılları, çok partili dönem vb.) kapsayacak şekilde geniş bir yelpazede dağılmıştır.
Derinlemesine İnceleme: Çalışmalar, konularını derinlemesine inceleyerek, birden fazla kaynağa başvurarak ve farklı perspektiflerden değerlendirerek özgün katkılar sunmaktadır.
Güncel Sorunlarla İlişki: Bazı tezlerde tarihsel süreçlerin günümüz eğitim sorunlarına ışık tutması amaçlanmıştır.
Çeşitli Metodolojiler: Nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanılması çalışmalara zenginlik katmıştır.
Tezlerin katkıları
Eğitim Sisteminin Gelişimi Hakkında Anlayış: Bu tezler, Türk eğitim sisteminin tarihsel gelişimini anlamak için önemli bir kaynak oluşturmaktadır.
Politikaların Değerlendirilmesi: Farklı dönemlerde uygulanan eğitim politikalarının etkileri ve sonuçları bu tezlerde detaylı bir şekilde incelenmektedir.
Eğitim Kurumlarının Tarihi: Özellikle darülfünun, köy enstitüleri, özel okullar gibi önemli eğitim kurumlarının tarihçeleri ve eğitim sistemine katkıları bu tezlerde detaylı bir şekilde incelenmektedir.
Eğitimcilerin Rolü: Önemli eğitimcilerin hayatları, düşünceleri ve eğitim sistemine katkıları bu tezlerde yer almaktadır.
Eğitimde Yabancı Etkiler: Yabancı ülkelerin eğitim sistemlerinin Türk eğitim sistemine etkileri incelenmektedir.
Tezlerde görülen ortak noktalar ve eksiklikler
Cumhuriyet Dönemi Odaklılık: Çoğu tez, Cumhuriyet Dönemi eğitim sistemine odaklanmıştır. Osmanlı dönemi ve daha önceki dönemler hakkında daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.
Köy Enstitüleri ve Darülfünun: Bu iki kurum, birçok tezin odağında yer almaktadır. Ancak diğer eğitim kurumları ve konular hakkında da daha fazla araştırma yapılması gerekmektedir.
Eğitim Politikalarının Değerlendirilmesi: Eğitim politikalarının değerlendirilmesinde daha çok nicel verilerden ziyade, tarihsel süreç ve aktörlerin etkileri üzerine daha derinlemesine çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Kültürel ve Sosyal Etkiler: Eğitim sisteminin kültürel ve sosyal çevre ile olan etkileşimi üzerine daha fazla çalışma yapılabilir.
Cinsiyet ve Eğitim: Kız çocuklarının eğitimi, kadınların eğitimde yer alması gibi konulara daha fazla odaklanılabilir.
Geleceğe yönelik öneriler
Çok Disiplinli Yaklaşım: Eğitim tarihini sadece tarihsel bir süreç olarak değil, aynı zamanda sosyoloji, psikoloji, ekonomi gibi farklı disiplinlerle ilişkilendirerek daha kapsamlı bir bakış açısı elde edilebilir.
Kıyaslamalı Çalışmalar: Diğer ülkelerdeki eğitim sistemleriyle karşılaştırmalı çalışmalar yapılarak Türkiye’deki eğitim sisteminin güçlü ve zayıf yönleri daha iyi ortaya konulabilir.
Güncel Sorunlara Odaklanma: Geçmişteki deneyimlerden ders çıkararak günümüz eğitim sorunlarına yönelik çözüm önerileri geliştirilmesine katkı sağlanabilir.
Dijitalleştirilme: Tezlerin dijital ortamlarda erişime açılması bu bilgilerin daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlayacaktır.
Sonuç
Sunulan doktora tezleri, Türk eğitim tarihi alanında önemli bir bilgi birikimi oluşturmaktadır. Bu tezlerin, gelecekte yapılacak çalışmalara ışık tutacağı ve eğitim sistemimizin daha iyi anlaşılmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Ek olarak, bu tezlerden elde edilen bulguların aşağıdaki alanlarda kullanılabileceği düşünülmektedir:
Eğitim Politikaları: Geçmişteki deneyimlerden ders çıkararak gelecekteki eğitim politikalarının oluşturulmasına katkı sağlanabilir.
Öğretmen Yetiştirme: Öğretmen yetiştirme programlarının geliştirilmesinde tarihsel süreçlerin dikkate alınması önemlidir.
Eğitim Materyalleri: Geçmişteki eğitim materyalleri incelenerek güncel eğitim materyallerinin geliştirilmesine katkı sağlanabilir.
Eğitim Sosyolojisi: Eğitim sisteminin toplumsal değişimlerle olan ilişkisi daha iyi anlaşılabilir.
Umarım bu değerlendirme, Türk eğitim tarihi üzerine yapacağınız çalışmalarda size yardımcı olur.