GazeteBilim
Destek Ol
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Astronomi Dersleri
    • Davranış Nörolojisi Dersleri
    • Eğitimciler İçin Yapay Zekâ Okur-Yazarlığı Dersleri
    • Epigenetik Dersleri
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Hegel Dersleri
    • Kapitalizmin Tarihsel Gelişimi ve İktisadi Düşünce Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörohukuk
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Öğrenilmiş Çaresizlik
    • Teizm, Deizm, Agnostisizm ve Ateizm Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
    • Zihin Dersleri
  • Biz Kimiz
  • İletişim
Okuyorsun: Bertolt Brecht kimdir?
Paylaş
Aa
GazeteBilimGazeteBilim
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Astronomi Dersleri
    • Davranış Nörolojisi Dersleri
    • Eğitimciler İçin Yapay Zekâ Okur-Yazarlığı Dersleri
    • Epigenetik Dersleri
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Hegel Dersleri
    • Kapitalizmin Tarihsel Gelişimi ve İktisadi Düşünce Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörohukuk
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Öğrenilmiş Çaresizlik
    • Teizm, Deizm, Agnostisizm ve Ateizm Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
    • Zihin Dersleri
  • Biz Kimiz
  • İletişim
  • Destek Ol
Bizi Takip Edin
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
Copyright © 2023 Gazete Bilim - Bütün Hakları Saklıdır
GazeteBilim > Blog > Kültür-Sanat > Bertolt Brecht kimdir?
Kültür-Sanat

Bertolt Brecht kimdir?

Yazar: Batuhan Akgündüz Yayın Tarihi: 10 Şubat 2025 4 Dakikalık Okuma
Paylaş
Brecht’in en önemli kuramsal katkılarından biri epik tiyatro (episches Theater) anlayışıdır. Bu anlayış, geleneksel Aristotelesçi dramaya radikal bir alternatif olarak geliştirilmiştir.

Bertolt Brecht (1898-1956), XX. yüzyıl tiyatrosuna radikal yenilikler getiren ve epik tiyatro (episches Theater) anlayışıyla sahne sanatlarını kökten dönüştüren Alman oyun yazarı ve düşünürdür.

Brecht, Aristotelesçi olmayan drama (Nicht-aristotelisches Drama) anlayışında, seyircinin edilgen bir şekilde olaylara kapılmasını ve duygusal arınma yaşamasını değil, aksine eleştirel ve bilinçli bir şekilde düşünmesini hedeflemiştir. Aristoteles’in Poetika adlı eserinde belirlediği klasik drama kuralları, tiyatronun temel amacının mimesis (μίμησις) yani gerçeğin taklidi yoluyla seyircide katharsis (κάθαρσις) yani bir arınma süreci yaratmak üzerine kuruludur. Buna göre, tiyatro seyircinin karakterlerle özdeşleşmesini ve hikâyenin akışına kendini kaptırmasını sağlamakta, böylece duygusal bir arınma süreci yaşanmaktadır. Brecht için tiyatronun amacı ise bireylerin mevcut toplumsal yapıyı sorgulamalarını ve değişim için bilinçlenmelerini sağlamaktır.

Brecht, geleneksel Aristotelesçi drama anlayışının aksine, tiyatronun toplumsal bilinç ve değişim yaratmaya yönelik bir araç olduğunu savunmuş, Marksist dünya görüşü (marxistische Weltanschauung) üzerine inşa ettiği sanatı, Marksist estetik (marxistische Ästhetik) ile şekillenerek sınıfsal çelişkileri görünür kılmayı, kapitalist sistemin yarattığı toplumsal eşitsizlikleri vurgulamayı amaçlamıştır.

Epik tiyatro ve yabancılaştırma efekti

Brecht’in en önemli kuramsal katkılarından biri epik tiyatro (episches Theater) anlayışıdır. Bu anlayış, geleneksel Aristotelesçi dramaya radikal bir alternatif olarak geliştirilmiştir. Aristotelesçi dramada olay örgüsü, karakterlerin iç dünyaları ve duygusal etkileşimleri üzerinden şekillenirken, Brecht’in epik tiyatrosu seyircinin edilgen bir şekilde kendini karakterlerle özdeşleştirmesini ve olaylara duygusal olarak kapılmasını önlemeyi hedefler. Bunun yerine, tiyatronun toplumsal gerçekleri sorgulatan ve eleştirel bir düşünce sürecini teşvik eden bir araç olması gerektiğini savunur. Brecht’in tiyatrosu, olay örgüsünü kronolojik bir bütünlük içinde sunmak yerine, her sahneyi kendi içinde bağımsız bir anlatı olarak ele alır. Bu teknik, seyircinin anlatıya bilinçli ve mesafeli bir şekilde yaklaşmasını sağlar.

Epik tiyatronun en temel bileşeni olan yabancılaştırma efekti (Verfremdungseffekt), seyircinin olayları duygusal bir bütünlük içinde algılamasını engelleyen ve onları eleştirel düşünmeye yönlendiren bir tekniktir. Brecht bu etkiyi yaratabilmek için çeşitli sahneleme yöntemleri kullanmıştır. Örneğin, anlatıcıların doğrudan seyirciyle iletişime geçmesi, dekor ve kostümlerin gerçekçiliğe değil sembolizme dayanması, müzik ve şarkılarla anlatının kesilmesi, olayların kronolojik akışının sekteye uğratılması ve oyuncuların karakterlerinden zaman zaman koparak yabancılaştırıcı yorumlar yapmaları bu tekniğin ana unsurları olarak karşımıza çıkmaktadır. Böylece bir oyuncu sahne ortasında seyirciye dönerek karakterinin iç motivasyonlarını açıklayabilir veya bir olayın sonucunu önceden haber vererek dramatik gerilimi kırabilir. Neticede izleyici, duygusal olarak bağ kurmak yerine, sahnede olup biteni analitik bir biçimde değerlendirmeye teşvik edilir.

Brecht’in bu anlayışı, tiyatronun, sosyal ve politik bilinç kazandırma işlevine odaklanmasını sağlar. Yabancılaştırma efekti, izleyicinin sahnede gördüklerini sorgulamasına ve toplumsal gerçeklerle ilişkisini analiz etmesine yardımcı olur. Böylelikle, tiyatro yalnızca bir sanat dalı olmaktan çıkar ve doğrudan toplumsal dönüşüm için bir araç haline gelir. Brecht’in bu tekniği, modern tiyatro ve sinema üzerinde derin etkiler bırakmış, özellikle politik tiyatro ve eleştirel sanat yaklaşımlarında temel bir kuramsal çerçeve oluşturmuştur.

Brecht’in tiyatro üzerine geliştirdiği teknik, yalnızca sahne sanatları alanında değil, edebiyat, sinema ve eleştirel teori gibi birçok farklı disiplin üzerinde derin etkiler bırakmıştır. Epik tiyatro (episches Theater) ve yabancılaştırma etkisi (Verfremdungseffekt) gibi kavramlar, çağdaş tiyatro ve sinema kuramlarında hâlâ güncelliğini korumakta olup, sanatın politik ve ideolojik işlevini sorgulayan araştırmalar için temel teşkil etmektedir.

Etiketler: bertolt brecht, epik tiyatro, tiyatro
Batuhan Akgündüz 10 Şubat 2025
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp E-Posta Linki Kopyala Yazdır
Yazar: Batuhan Akgündüz
Takip Et
2013 yılında girdiği Ankara Üniversitesi Felsefe bölümünden 2017 yılında mezun oldu. 2020 yılında yüksek lisans derecesini Ankara Üniversitesi Sistematik Felsefe ve Mantık bilim dalından aldı. Doktora eğitimine Ankara Üniversitesi Bilim Tarihi bilim dalında devam etmektedir. 2018 yılından beri Konya Selçuk Üniversitesi Felsefe bölümü Bilim Felsefesi ve Bilim Tarihi bilim dalında Araştırma Görevlisi olarak çalışmaktadır.
Önceki Yazı ”Davut Golyat’ın Başıyla” tablosu
Sonraki Yazı robot Önümüzdeki on yılın sorusu: Yapay Zeka bizim işimizi de elimizden alacak mı?

Popüler Yazılarımız

krematoryum fırını

Türkiye’de ölü yakma (kremasyon): Hukuken var, fiilen yok

BilimEtik
23 Kasım 2023
cehalet
Felsefe

“Cehalet mutluluktur” inancı üzerine

Eşitleştiren, özgürleştiren, mutlu kılan, bilgi midir yoksa cehalet mi? Mutlu kılan, cehalet mutluluktur sözünde ifade edildiği gibi, bilgisizlik ve cehalet…

12 Ağustos 2023
deontolojik etik
Felsefe

Deontolojik etik nedir?

Bir deontolog için hırsızlık her zaman kötü olabilir nitekim çalma eyleminin özünde bu eylemi (daima) kötü yapan bir şey vardır.

15 Ağustos 2024
kurt, köpek
Acaba Öyle midir?Zooloji

İddia: “Kurt evcilleşmeyen tek hayvandır!”

Tabii ki bu cümle baştan aşağı yanlıştır. Öncelikle kurt ilk ve en mükemmel evcilleşen hayvandır. İnsanın en yakın dostu köpek…

2 Şubat 2024

ÖNERİLEN YAZILAR

Müzelerde ve sanat galerilerinde sanat terapisi

Şimdi daha genel bir bakış ile müzelerde ve sanat galerilerindeki sanat terapisi uygulamalarının son dönemdeki yerinden bahsedeceğim.

PsikiyatriSanat
13 Eylül 2025

Azteklerin ilacı çikolata

Çikolata taneleri o kadar değerlidir ki aynı zamanda para olarak da kullanılmıştır. Çünkü kurutulmuş tohumlar uzun süre saklanabilmektedir. Kakao tohumları…

Kültür-Sanat
2 Eylül 2025

Bu biyolojik görüntüler, elektronları sanata dönüştürüyor!

Steve Gschmeissner 20 yılı aşkın bir süre önce emekli oldu, fakat hâlâ Birleşik Krallık’ta elektron mikroskobu alanındaki eğitimini estetik bir…

BiyolojiSanat
17 Ağustos 2025

Antik Roma Parlamento Binası, Türkiye’de ortaya çıktı!

Denizli'de, 2002 yılından beri devam eden çalışmaların sonucunda, Antik Roma Parlamento Binası ortaya çıkarıldı.

ArkeolojiKültür-SanatSanat
15 Ağustos 2025
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
  • Gizlilik Politikası
  • Kullanım İzinleri
  • İletişim
  • Reklam İçin İletişim

Takip Edin: 

GazeteBilim

E-Posta: gazetebilim@gmail.com

Copyright © 2023 GazeteBilim | Tasarım: ClickBrisk

  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?