GazeteBilim
Destek Ol
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Astronomi Dersleri
    • Davranış Nörolojisi Dersleri
    • Eğitimciler İçin Yapay Zekâ Okur-Yazarlığı Dersleri
    • Epigenetik Dersleri
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Kapitalizmin Tarihsel Gelişimi ve İktisadi Düşünce Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörohukuk
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Öğrenilmiş Çaresizlik
    • Teizm, Deizm, Agnostisizm ve Ateizm Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
    • Zihin Dersleri
  • Biz Kimiz
  • İletişim
Okuyorsun: Tanrı, cinsellik ya da evrim: İnsanlar neden sanat yapmaya başladı?
Paylaş
Aa
GazeteBilimGazeteBilim
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Astronomi Dersleri
    • Davranış Nörolojisi Dersleri
    • Eğitimciler İçin Yapay Zekâ Okur-Yazarlığı Dersleri
    • Epigenetik Dersleri
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Kapitalizmin Tarihsel Gelişimi ve İktisadi Düşünce Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörohukuk
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Öğrenilmiş Çaresizlik
    • Teizm, Deizm, Agnostisizm ve Ateizm Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
    • Zihin Dersleri
  • Biz Kimiz
  • İletişim
  • Destek Ol
Bizi Takip Edin
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
Copyright © 2023 Gazete Bilim - Bütün Hakları Saklıdır
GazeteBilim > Blog > Kültür-Sanat > Sanat > Tanrı, cinsellik ya da evrim: İnsanlar neden sanat yapmaya başladı?
Sanat

Tanrı, cinsellik ya da evrim: İnsanlar neden sanat yapmaya başladı?

Yazar: GazeteBilim Çeviri Yayın Tarihi: 22 Mayıs 2023 6 Dakikalık Okuma
Paylaş
Niaux Mağarası
Niaux Mağarası (Sites Touristiques Ariege)

Mağara sanatçısının sırf seks yapmak için kız ya da erkek arkadaşını cılız bir meşale ışığı ile yerin bu kadar derinliklerindeki soğuk ve rutubetli bir ortama götürdüğünü hayal etmek zor: “Gel ve çizimlerimi gör. Yerin bir km altındalar.”

Jonathan Jones
Çeviren: Batuhan Akgündüz

Avustralya Mona’da (the Museum of Old and New Art) açılan bir sergi, sanatın ilk olarak eşi cezbetmek, tehlikelere karşı işaret etmek ya da doğayı taklit etmek için yapıldığını öne sürüyor. Ancak bu, gizemli bir dürtüyü biyolojik bir güdüye indirgiyor.

sanat
Sanatın kökenleri üzerine… Lascaux, Fransa’da tarihöncesi mağaradaki resimler. (Wikipedia)

İnsanlık neden sanatı icat etti? Neden sanat yaparız? Neden bir sanat eserine bakarız? Niçin sanata saygı duyarız?  Neden sanata hâkim olmak isteriz?

Sanat yalnızca eşini etkilemek ve Charles Darwin tarafından tanımlanan biyolojik zorunlulukları yerine getirmek için yapılan bir gösteriş türü müdür? Bu fikri akla yatkın bulmamıza yarayacak, sanatçılara dair birkaç esprili hikâye var. Bu sanatçılar, 15. yüzyıl Floransa’sında resmini yaparken baştan çıkardığı bir rahibeyle kaçan rahip ve din adamı Fra Filippo Lippi’den, cinsel partner bulma konusunda çok iyi olan Lucian Freud’a kadar uzanır. Her şey bir yana, ne de olsa, pek çok insan randevulaşmak için sanat galerilerini tercih eder.

Aziz Benedict, Aziz Maurus’a Aziz Placidus’u Kurtarmasını Emrediyor, 1445/1450 civarı, Fra Filippo Lippi. (Wikimedia)

Ancak sanat ve eşini etkileme arasındaki ilişkiye dair düşünce sorunlu görünüyor. Sanatın neden ortaya çıktığı konusunda yorum üretirken öncelikle sanatın ne zaman ortaya çıktığına karar vermek gerekir. Sanat evrimin içinde ne kadar geriye gider? Homo sapiens türünün ortaya çıkışından önce yapılmış olan el baltalarının simetrisini sanat olarak görmeli miyiz, hatta British Museum’un şu anki “Güney Afrika: Bir Ulusun Sanatı” sergisinde önerdiği gibi, bir Australopithecus tarafından kazınan ve yüzü andıran bir taş sanat olarak değerlendirilebilir mi?

sanat, ilk sanat eseri
Tarihlenmiş en eski insan yapımı sanatsal nesne: MÖ 3.000.000 dolaylarında Makapansgat, Güney Afrika’da insan yüzünü andıran bir çakıl taşı. (Fotoğraf: Michael Linares)

Sanatın bu tür kıpırdanışları kayda değerdir. Yine de benim için ilk gerçek sanat, mağara resimleridir. El baltalarının heykelsi niteliklere sahip olduğunu kabul etsek bile, buzul çağında homo sapiens türünün bugünkü İspanya ve Fransa sınırları içinde yer alan mağaralardaki duvarlara hayvan çizimleri yapmaları ve çizdikleri hayvanları boyamalarıyla yaşanan sıçrama hayret vericidir ve bu örnekler, mağara sanatının ne tarz bir cinsel gösteriş türü olduğunu anlamamızı zorlaştırmaktadır. Yakın zamanda Pireneler’deki Niaux mağarasında gördüğüm kömürle yapılma görkemli bizon portreleri yerin çok altında, geniş bir doğal mahzende yer alıyor. Bu örnekten yola çıkarak bir mağara sanatçısının sırf seks yapmak için kız ya da erkek arkadaşını cılız bir meşale ışığı ile yerin bu kadar derinliklerindeki soğuk ve rutubetli bir ortama götürdüğünü hayal etmek zor: “Gel ve çizimlerimi gör. Yerin bir km altındalar.”

Tam tersine. Mağara resimlerinin kasıtlı gizemi ve uzak yeraltı konumu, sanatın kökenlerinin cinsellikten ziyade dinle ilişkili olduğunu göstermektedir.

Cinsel gösteriş teorisi, Mona sergisinin dört küratöründen biri olan psikolog Geoffrey Miller tarafından ileri sürülmüştür. Diğer bilim insanı-küratörler de sanatın ortaya çıkışı için benzer şekilde cüretkâr açıklamalar öne sürmüşlerdir. The Blank Slate gibi kitapların yazarı olan Steven Pinker, katı Darwinci bir bakış açısı sunmaktadır. Pinker’ın öne sürdüğüne göre sanat, bariz tüketim alışkanlığı da dâhil olmak üzere diğer insan becerilerinin ve ihtiyaçlarının bir yan ürünü olarak evrimleşmiş ve estetik haz “dünyadaki anlaşılabilir, güvenli, üretken, besleyici veya verimli şeylere dair ipuçlarını” pratik olarak takdir etmemizden kaynaklanmıştır. Brian Boyd, Miller gibi, sanatın hayvanların çiftleşme ve tehlikeden kaçınma sırasında kullandıkları sinyal sistemlerinden doğduğunu düşünürken, Mark Changizi ise sanatın doğayı taklit etme kabiliyetimizi yansıttığını öne sürmektedir.

raphael, parnassus
Darwin’in yatak odasında asılı olan Raphael’in Parnassus adlı eseri. (Wikipedia)

Bunlar büyüleyici şeyler, ancak bu tür teorilerin sanatın gerçekte nasıl ve ne zaman evrimleştiğine dair sağlam bir tarihe dayandırılması gerekiyor. Bunu netleştirebilmek adına bazı önemli gelişmeler Tazmanya’dan çok uzakta, British Museum’un Güney Afrika sergisinde görülebilir. El baltaları aracılığıyla insan türünün çok erken dönemlerinde evrimleştiğini gösterdiği süsleme içgüdüsünü ve hatta güzellik duygusunu, bildiğimiz anlamda sanat olan daha yüksek, daha karmaşık faaliyetlerle karıştırmak tehlikelidir. Bununla birlikte Niaux’daki gibi buzul çağı mağaralarındaki sanat, Rembrandt, Da Vinci ve Picasso’nun sanatıyla aynı niteliklere sahiptir ve bunları basit bir biyolojik güdüye ya da bariz bir evrimsel ihtiyaca indirgemek de bir o kadar zordur. Yeryüzünün derinliklerindeki karanlık mağaralarda ortaya çıkan sanat esrarengiz, şiirsel, derin ve rüya gibidir. Doğuştan yücedir. Mark Rothko’nun eserlerini açıklayana kadar mağara resimlerini açıklayabilmemiz mümkün gözükmemektedir.

Darwin’in yatak odasında Raphael baskıları vardı. Ancak Darwin’in bu baskıları arı kovanlarındaki bal petekleri kadar mantığa yatkın bulduğundan şüpheliyim.

Kaynak

https://www.theguardian.com/artanddesign/jonathanjonesblog/2016/nov/03/on-the-origins-of-art-exhibition-tasmania-why-did-humans-start-making-art-comment (son erişim tarihi: 15.05.2023) adresindeki makalenin bir kısmının çevirisidir.

Etiketler: cinsellik, darwin, din, evrim, mağara, sanat, sanatın doğuşu
GazeteBilim Çeviri 22 Mayıs 2023
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp E-Posta Linki Kopyala Yazdır
Yazar: GazeteBilim Çeviri
GazeteBilim Haber ve Çeviri Birimi gönüllü, kolektif bir topluluktur ve profesyonel nitelikte çeviri katkılarına açıktır. İletişim için gazetebilimceviri@gmail.com.
Önceki Yazı Enzimlerin mutfaktaki mucizeleri
Sonraki Yazı satürn, ay, uydu Satürn’ün yeni uyduları

Popüler Yazılarımız

krematoryum fırını

Türkiye’de ölü yakma (kremasyon): Hukuken var, fiilen yok

BilimEtik
23 Kasım 2023
cehalet
Felsefe

“Cehalet mutluluktur” inancı üzerine

Eşitleştiren, özgürleştiren, mutlu kılan, bilgi midir yoksa cehalet mi? Mutlu kılan, cehalet mutluluktur sözünde ifade edildiği gibi, bilgisizlik ve cehalet…

12 Ağustos 2023
deontolojik etik
Felsefe

Deontolojik etik nedir?

Bir deontolog için hırsızlık her zaman kötü olabilir nitekim çalma eyleminin özünde bu eylemi (daima) kötü yapan bir şey vardır.

15 Ağustos 2024
kurt, köpek
Acaba Öyle midir?Zooloji

İddia: “Kurt evcilleşmeyen tek hayvandır!”

Tabii ki bu cümle baştan aşağı yanlıştır. Öncelikle kurt ilk ve en mükemmel evcilleşen hayvandır. İnsanın en yakın dostu köpek…

2 Şubat 2024

ÖNERİLEN YAZILAR

Fedakârlığın bilimi

Özgeciliğin seçilip seçilmediğini açıklayan kural tek bir formülden ibaret olmamalı.

Biyoloji
22 Eylül 2025

Müzelerde ve sanat galerilerinde sanat terapisi

Şimdi daha genel bir bakış ile müzelerde ve sanat galerilerindeki sanat terapisi uygulamalarının son dönemdeki yerinden bahsedeceğim.

PsikiyatriSanat
13 Eylül 2025

Evrimi hızlandıran motor: T7-ORACLE ile geleceğin süper proteinleri

Scripps Research Institute’ta geliştirilen T7-ORACLE, evrimi laboratuvar ortamında 100.000 kat hızlandırıyor!

Biyoloji
19 Ağustos 2025

Peru’da ortaya çıkarılan 3000 Yıllık duvar resmi ‘eşsiz’ antik sanat tekniğini ortaya koyuyor!

Peru'daki arkeologlar, üç boyutlu tasarıma sahip, 3.000 yıldan daha eski bir duvar resmini ortaya çıkardılar; bu, bölgedeki İnka öncesi kültürler…

Arkeoloji
19 Ağustos 2025
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
  • Gizlilik Politikası
  • Kullanım İzinleri
  • İletişim
  • Reklam İçin İletişim

Takip Edin: 

GazeteBilim

E-Posta: gazetebilim@gmail.com

Copyright © 2023 GazeteBilim | Tasarım: ClickBrisk

  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?