GazeteBilim
Destek Ol
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Astronomi Dersleri
    • Davranış Nörolojisi Dersleri
    • Eğitimciler İçin Yapay Zekâ Okur-Yazarlığı Dersleri
    • Epigenetik Dersleri
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Hegel Dersleri
    • Kapitalizmin Tarihsel Gelişimi ve İktisadi Düşünce Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörohukuk
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Öğrenilmiş Çaresizlik
    • Teizm, Deizm, Agnostisizm ve Ateizm Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
    • Zihin Dersleri
  • Biz Kimiz
  • İletişim
Okuyorsun: İç mekân tasarımında aidiyet duygusu
Paylaş
Aa
GazeteBilimGazeteBilim
Ara
  • Anasayfa
  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk
  • Etkinlikler
    • Astronomi Dersleri
    • Davranış Nörolojisi Dersleri
    • Eğitimciler İçin Yapay Zekâ Okur-Yazarlığı Dersleri
    • Epigenetik Dersleri
    • Evrim Dersleri
    • Bilim Tarihi Dersleri
    • Hegel Dersleri
    • Kapitalizmin Tarihsel Gelişimi ve İktisadi Düşünce Dersleri
    • Konuşmaktan Korkmuyorum
    • Nörobilim Dersleri
    • Nörohukuk
    • Nörofelsefe Dersleri
    • Öğrenilmiş Çaresizlik
    • Teizm, Deizm, Agnostisizm ve Ateizm Dersleri
    • Teoloji, Bilim ve Felsefe Tartışmaları
    • Zihin Dersleri
  • Biz Kimiz
  • İletişim
  • Destek Ol
Bizi Takip Edin
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
Copyright © 2023 Gazete Bilim - Bütün Hakları Saklıdır
GazeteBilim > Blog > Kültür-Sanat > Sanat > İç mekân tasarımında aidiyet duygusu
Sanat

İç mekân tasarımında aidiyet duygusu

Yazar: GazeteBilim Yayın Tarihi: 24 Şubat 2025 5 Dakikalık Okuma
Paylaş
iç mekan
İç mekânda aidiyet duygusunun önemi, bireyin fiziksel ve psikolojik sağlığı üzerindeki etkisiyle doğrudan ilişkilidir. (Görsel: Pixabay)

Bir mekânın “ait hissettirmesi”, sadece estetik bir mesele değil, aynı zamanda insanın yaşam kalitesini ve mutluluğunu artıran temel bir ihtiyaçtır.

Meral Akçay
İç Mekân Tasarımcısı / Sanat Yönetmeni

İç mekân tasarımında aidiyet duygusu, bir mekânın kullanıcıları üzerinde “burası bana ait” ya da “burada kendimi evimde hissediyorum” hissini uyandırması anlamına gelir. Bu duygu, bireyin mekânla duygusal bir bağ kurmasını sağlar ve genellikle kişisel konfor, kimlik ve güvenlik hissiyle ilişkilidir.

İç mekânda aidiyet duygusunun önemi, bireyin fiziksel ve psikolojik sağlığı üzerindeki etkisiyle doğrudan ilişkilidir. Bir mekânın “ait hissettirmesi”, sadece estetik bir mesele değil, aynı zamanda insanın yaşam kalitesini ve mutluluğunu artıran temel bir ihtiyaçtır. Aidiyet duygusu, bireyin kendini güvende ve huzurlu hissetmesini sağlar. İnsanlar, kendilerine ait olduğunu düşündükleri bir mekânda daha az stres yaşar ve zihinsel olarak rahatlar. Örneğin, evine döndüğünde tanıdık bir koku veya sevdiği bir köşe gören biri, dış dünyanın kaosundan sıyrılarak sakinleşir.
İç mekânlar, bireyin kişiliğini, değerlerini ve geçmişini yansıtan bir ayna gibidir. Aidiyet, kişinin mekânda kendini görmesiyle oluşur. Bu, özellikle uzun süre vakit geçirilen yerlerde (ev, ofis gibi) bireyin özgüvenini ve benlik algısını güçlendirir. Mekânın sadece bireysel değil, aynı zamanda toplulukla ilişkisini de kapsar. Örneğin, bir ailenin ortak anılarının biriktiği bir oturma odası, aile üyeleri arasında bağları güçlendirir. Misafirlerin de “hoş geldiniz” hissiyle karşılandığı bir mekân, sosyal etkileşimi destekler.
Özellikle çalışma alanlarında aidiyet duygusu, bireyin mekâna bağlılığını ve dolayısıyla üretkenliğini artırır. Kendini mekâna ait hisseden biri, orada daha uzun süre kalmak ister. Örneğin, kişiselleştirilmiş bir ofis masası bu etkiyi yaratabilir.
Aidiyet, zor zamanlarda bir sığınak hissi sunar. Mekânın tanıdık ve samimi olması, bireyin duygusal yüklerle başa çıkmasına yardımcı olabilir. Pandemi gibi dönemlerde evlerin bu rolü daha da belirgin hale geldi; insanlar kendilerini ait hissettikleri mekânlarda daha iyi dayandı.
Özetle, iç mekânda aidiyet duygusu, insanın temel ihtiyaçlarından biri olan “yuvaya sahip olma” duygusunu karşılar. Bu, sadece dekorasyonla sınırlı kalmaz; mekânın ruhu, kokusu, sesleri ve hatıralarıyla bir bütün oluşturur.

ev
İç mekânlar, bireyin kişiliğini, değerlerini ve geçmişini yansıtan bir ayna gibidir. Aidiyet, kişinin mekânda kendini görmesiyle oluşur. (Görsel: Pixabay)


İç mekânda aidiyet eksikliği, bireyin mekânla duygusal bir bağ kuramaması anlamına gelir ve bu durum hem psikolojik hem de pratik açıdan çeşitli olumsuz sonuçlara yol açabilir. Aidiyet duygusunun olmaması, mekânı yalnızca “fiziksel bir alan” olarak bırakır ve insanın kendini oraya ait hissetmesini engeller. Kişinin mekânda huzur bulamamasına neden olur. Mekân soğuk, yabancı veya geçici hissettirir; bu da sürekli bir rahatsızlık veya “yerinde olmama” hissi yaratır. Örneğin, kişiselleştirilmemiş bir otel odasında uzun süre kalmak buna örnek olabilir. Özellikle çalışma veya yaratıcı alanlarda, aidiyet eksikliği kişinin mekâna bağlanmasını zorlaştırır. Bu da motivasyon kaybına ve düşük performansa yol açar. Mesela, gri, ruhsuz bir ofiste çalışan biri, işine odaklanmakta zorlanabilir. Mekân, bireyin kimliğini veya sosyal bağlarını yansıtmıyorsa, kişi kendini yalnız hissedebilir. Aidiyet eksikliği, mekânın bir “yuva” ya da “topluluk alanı” olmaktan çıkıp sadece bir barınak gibi algılanmasına neden olur. Yeni taşınan birinin eşyasız, boş bir evde hissettiği duygu gibi…
Aidiyet hissi olmayan bir mekâna birey genellikle değer vermez veya korumaya çalışmaz. Bu, mekânın bakımının ihmal edilmesi, dağınıklık veya düzensizlikle sonuçlanabilir. Örneğin, geçici bir kiralık evde yaşayanlar, orayı güzelleştirmek için çaba göstermeyebilir.

Aidiyet duygusunun olmaması, mekânı yalnızca “fiziksel bir alan” olarak bırakır ve insanın kendini oraya ait hissetmesini engeller. Kişinin mekânda huzur bulamamasına neden olur.


Mekânlar, bireyin kimliğini yansıtmadığında, kişi kendi hikâyesinden veya köklerinden kopmuş gibi hissedebilir. Özellikle uzun süre yaşanılan bir yerde bu eksiklik varsa, bireyin benlik algısı zarar görebilir.
Örneğin, tamamen standart mobilyalarla döşenmiş, kişisel hiçbir iz taşımayan bir evde yaşayan biri, zamanla orayı “ev” olarak değil, sadece “kalınan bir yer” olarak görmeye başlar. Bu da mekânın sunduğu potansiyel konforu ve iyileştirici gücü yok eder.

Bilimsel olarak baktığımızda iç mekânda aidiyet duygusu, beyindeki ödül ve güvenlik sistemlerinin harekete geçmesi, evrimsel “yuva” ihtiyacı ve bireyin kimliğini yansıtma arzusuyla açıklanır. Mekânın fiziksel özellikleri (renk, doku, düzen) ve duygusal çağrışımları (anılar, tanıdıklık), bu süreci tetikler. Örneğin, bir evde sevdiğiniz bir koku duyduğunuzda hipokampus anıları canlandırır ve amigdala olumlu bir duygu üretir; bu da “burası benim yerim” hissini pekiştirir.

Hepinize mutlu haftalar diliyorum.

Etiketler: ev, iç mekan, kalite, mekan, tasarım
GazeteBilim 24 Şubat 2025
Bu Yazıyı Paylaş
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp E-Posta Linki Kopyala Yazdır
Önceki Yazı Yapay zekanın ekoloji üzerindeki etkileri
Sonraki Yazı Aşılar, son 50 yıl içinde 150 milyon çocuğun hayatını kurtardı!

Popüler Yazılarımız

krematoryum fırını

Türkiye’de ölü yakma (kremasyon): Hukuken var, fiilen yok

BilimEtik
23 Kasım 2023
cehalet
Felsefe

“Cehalet mutluluktur” inancı üzerine

Eşitleştiren, özgürleştiren, mutlu kılan, bilgi midir yoksa cehalet mi? Mutlu kılan, cehalet mutluluktur sözünde ifade edildiği gibi, bilgisizlik ve cehalet…

12 Ağustos 2023
deontolojik etik
Felsefe

Deontolojik etik nedir?

Bir deontolog için hırsızlık her zaman kötü olabilir nitekim çalma eyleminin özünde bu eylemi (daima) kötü yapan bir şey vardır.

15 Ağustos 2024
kurt, köpek
Acaba Öyle midir?Zooloji

İddia: “Kurt evcilleşmeyen tek hayvandır!”

Tabii ki bu cümle baştan aşağı yanlıştır. Öncelikle kurt ilk ve en mükemmel evcilleşen hayvandır. İnsanın en yakın dostu köpek…

2 Şubat 2024

ÖNERİLEN YAZILAR

Müzelerde ve sanat galerilerinde sanat terapisi

Şimdi daha genel bir bakış ile müzelerde ve sanat galerilerindeki sanat terapisi uygulamalarının son dönemdeki yerinden bahsedeceğim.

PsikiyatriSanat
13 Eylül 2025

Bu biyolojik görüntüler, elektronları sanata dönüştürüyor!

Steve Gschmeissner 20 yılı aşkın bir süre önce emekli oldu, fakat hâlâ Birleşik Krallık’ta elektron mikroskobu alanındaki eğitimini estetik bir…

BiyolojiSanat
17 Ağustos 2025

Antik Roma Parlamento Binası, Türkiye’de ortaya çıktı!

Denizli'de, 2002 yılından beri devam eden çalışmaların sonucunda, Antik Roma Parlamento Binası ortaya çıkarıldı.

ArkeolojiKültür-SanatSanat
15 Ağustos 2025

Mısır’ın ünlü kraliçesi sabota mi edildi, yoksa bir ritüel miydi?

Mısır’ın en güçlü kadınlarından olan Firavun Hatşepsut'un heykeli, kıskançlıktan mı yoksa bir ritüel gereği mi parçalandı?

ArkeolojiSanat
29 Temmuz 2025
  • Biz Kimiz
  • Künye
  • Yayın Kurulu
  • Yürütme Kurulu
  • Gizlilik Politikası
  • Kullanım İzinleri
  • İletişim
  • Reklam İçin İletişim

Takip Edin: 

GazeteBilim

E-Posta: gazetebilim@gmail.com

Copyright © 2023 GazeteBilim | Tasarım: ClickBrisk

  • Bilim
  • Teknoloji
  • Felsefe
  • Kültür-Sanat
  • Gastronomi
  • Çocuk

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?