Zekâ, uzun süredir ölçülebilir bilişsel yetenekler çerçevesinde değerlendirilen bir olgudur. Ancak son yıllarda dikkat, kontrol, karar verme gibi yüksek düzey bilişsel süreçlerin dinamik ve nörofizyolojik mekanizmalarla nasıl şekillendiği de merak konusu olmuştur.
Beyza Aydoğdu
Son yıllarda bilişsel esneklik ve genel zekâ arasındaki ilişkinin nörofizyolojik temelleri derinlemesine araştırılmaktadır. Johannes Gutenberg Üniversitesi Mainz Psikoloji Enstitüsü tarafından yürütülen yeni bir çalışmada, özellikle zorlu karar anlarında beynin mid-frontal bölgesindeki theta dalgalarının (4–8 Hz) senkronizasyonunun bireyin bilişsel yetenek düzeyi ile yakından ilişkili olduğu gösterilmiştir.
Zekâ, uzun süredir ölçülebilir bilişsel yetenekler çerçevesinde değerlendirilen bir olgudur. Ancak son yıllarda dikkat, kontrol, karar verme gibi yüksek düzey bilişsel süreçlerin dinamik ve nörofizyolojik mekanizmalarla nasıl şekillendiği de merak konusu olmuştur. Özellikle nöral senkronizasyon kavramı, beynin farklı bölgeleri arasındaki işlevsel bağlantının zamansal uyumu olarak tanımlanmakta ve zekânın bir tür “nörodinamik koordinasyon” olduğu fikrini doğurmaktadır.
Beynin mid-frontal bölgesinden çıkan theta ritimlerinin (özellikle kognitif çatışma anlarında) senkronize şekilde aktive olması, bireyin bilişsel performans düzeyi ile pozitif korelasyon göstermektedir.
Mainz Üniversitesi’nde yapılan yakın tarihli bir çalışma bu doğrultuda önemli katkılar sunmaktadır: Beynin mid-frontal bölgesinden çıkan theta ritimlerinin (özellikle kognitif çatışma anlarında) senkronize şekilde aktive olması, bireyin bilişsel performans düzeyi ile pozitif korelasyon göstermektedir. Bu yazıda söz konusu çalışma detaylı biçimde ele alınmakta; ilgili EEG bulguları, bilişsel esneklik ve nöral entrainment kuramları bağlamında yorumlanmaktadır.
Çalışmaya 18–60 yaşları arasında 148 gönüllü katılmıştır. Öncelikle katılımcılara sözel ve görsel zekâ, dikkat kontrolü ve kısa süreli hafıza testleri uygulanmıştır. Ardından EEG ölçümü alınırken katılımcılar 3 farklı görevde değişen kurallara uyum sağlamayı gerektiren bilişsel esneklik testlerine tabi tutulmuştur.Bu görevler sırasında özellikle mid-frontal korteksten (dACC ve medial prefrontal alanlar) çıkan theta frekansları analiz edilmiştir. Nöral senkronizasyon değerlendirilmiştir. Çalışmanın en dikkat çekici bulgusu, bilişsel yeteneği yüksek bireylerin görev esnasında beynin theta osilasyonlarını daha “esnek” ve “durumsal olarak senkronize” biçimde kullanmalarıdır.
Bu bireyler karar anlarında güçlü theta senkronizasyonu gösterirken, görevin pasif fazlarında senkronizasyon zayıflamıştır yani beyin sadece gerektiğinde kaynaklarını birleştirmiştir.Aynı zamanda bu, zekânın sadece sabit bir dikkat durumu değil, uyaranlara göre beyin ağlarının dinamik koordinasyonu olduğunu ortaya koymaktadır.

Theta dalgalarının rolü: Theta osilasyonlarının özellikle hata izleme, çatışma kontrolü ve görev geçişlerinde aktive olduğu bilinmektedir. Mevcut çalışma bu dalgaların bilişsel yetenekle olan korelasyonunu sayısal verilerle kanıtlamaktadır.
Nöral entrainment ve zekâ: Beynin ritmik uyarıcılara adapte olma yetisi, sadece odaklanma değil aynı zamanda öğrenme, hafıza ve duygusal düzenleme ile de ilişkilidir. Bu durum, özellikle çocukluk çağındaki dikkat eksikliği gibi durumlarda eğitimsel müdahalelerin EEG ritimleri üzerinden yapılmasını gündeme getirmiştir.
Esneklik ve verimlilik: Zekâyı belirleyen unsurun yüksek sabit performanstan ziyade “bilişsel bağlama duyarlı” ve “zamanında aktive olan” nöral senkronizasyon olduğu gösterilmiştir. Bu bulgu, güncel esnek zekâ teorilerini (örn. Cognitive Flexibility Theory) desteklemektedir.
Sonuç olarak bu çalışmada, nöral osilasyonların sadece biyolojik ritimler değil, bilişsel kapasitenin temel belirleyicileri olabileceğini ortaya koymaktadır. Mid-frontal theta senkronizasyonunun zekâ ile pozitif ilişkili olması, nöropsikolojik ölçümlerde bu parametrenin dikkate alınması gerektiğini göstermektedir. Bundan sonraki çalışmalarda:
- Gelişimsel dönemlerde theta senkronizasyonunun uzunlamasına izlenmesi,
- Eğitim ve meditasyon gibi dışsal müdahalelerin senkronizasyon esnekliğine etkileri,
- Nöropsikiyatrik hastalıklarda (özellikle şizofreni, DEHB) bu parametrenin tanısal değeri araştırılması önerilmektedir.
Kaynakça
Johannes Gutenberg University Mainz. (2025, June 16). In sync: How brain rhythms support intelligence. Medical Xpress.
Cavanagh, J.F., & Frank, M.J. (2014). Frontal theta as a mechanism for cognitive control.
Fries, P. (2005). A mechanism for cognitive dynamics: Neuronal communication through neuronal coherence.
Mitchell, D.J., McNaughton, N., Flanagan, D., & Kirk, I.J. (2008). Frontal-midline theta from the perspective of hippocampal “theta”. Progress in Neurobiology